Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Tradycja - to, co niezmienne w zmieniającym się swiecie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1659 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Zespół Szkół im. Marii Danilewicz Zielińskiej
Publiczna Szkoła Podstawowa
w Stawkach

PROGRAM EDUKACYJNY

Tradycja – to, co niezmienne w zmieniającym się świecie.

Motto:
„Jest dla mnie oczywistą prawdą,
że sentyment do stron rodzinnych trwa dożywotnio.
A nawet się na starość nasila i przeradza w kult małych ojczyzn.
Tym są dla mnie Kujawy.”

Maria Danilewicz Zielińska

Opracowanie:

Kamila Kurnatowska
Sławomir Świeczkowski

Stawki 2004

CELE

Cel ogólny

Uświadomienie dzieciom potrzeby zachowania i kultywowania tradycji własnego regionu w obliczu wejścia do Unii Europejskiej.

Cele szczegółowe

Uczeń:
- zna pojęcie tradycji,
- zna tradycje związane z własną rodziną, regionem,
- zna tradycje narodowe i chrześcijańskie,
- zna historię regionu.
- praktycznie kultywuje tradycje (sztuka),
- rozumie znaczenie postaw patriotycznych,
- poszerza zainteresowania dotyczące kultury regionu.
- zachowuje ciągłość tradycji własnego regionu i narodu,
- uświadamia sobie wartość tradycji,
- jest tolerancyjny wobec innych,
- szanuje historię własnego regionu, narodu i państwa,
- dostrzega dorobek polskiej kultury, nauki i sztuki.

Adresat

Klasy 1 –3 (nauczanie zintegrowane)

Czas realizacji

Rok szkolny 2003/2004 i 2004/2005


Środki dydaktyczne

„Biurko Konopnickiej” M. Danilewicz Zielińska
„111 zabaw w edukacji europejskiej” I.Fechner-Sędzicka, D. Główczewska,
Internet, biblioteka, czasopisma, zaplecze plastyczne, ksero.

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

Osiąganie zamierzonych celów następuje poprzez odpowiednio dobrane treści, formy i metody edukacji. Pamięciowe uczenie się nie rozwija i nie aktywizuje dziecka. Dziecko musi poznawać poprzez działanie, przeżywanie i odkrywanie.
Istotne znaczenie ma odpowiednie dobranie celów, które muszą być użyteczne i prowadzić do realizacji celu nadrzędnego, jakim jest kształtowanie tożsamości narodowej.

METODY

Dyskusje, pogadanki, prezentacje, spotkania, prace plastyczne.

FORMY

Plakat, gazetka, kiermasz, przedstawienie, apel, inscenizacja, plansze, wycieczka.

KRĘGI TEMATYCZNE

Ja i moja rodzina

- Dom rodzinny, członkowie rodziny i ich zajęcia.
- Tradycje rodzinne, gromadzenie pamiątek.

Ja i moja szkoła

- Nazwa, patron szkoły.
- Odpowiedzialność za dobre imię szkoły.
- Udział w uroczystościach szkolnych.

Moja miejscowość i mój region

- Historia mojej miejscowości.
- Mój region w opowiadaniach i legendach.
- Sztuka ludowa regionu. Kultywowanie regionalnych tradycji.
- Współczesna sztuka regionu – profesjonalna i amatorska.

Moja Ojczyzna – Rzeczpospolita Polska

- Godło i flaga, hymn narodowy, mapa Polski, mapa regionu.
- Stolica Polski – Warszawa.
- Moja miejscowość częścią Polski: gmina, powiat, województwo.
- Poszanowanie tradycji oraz wytworów narodowych.
- Piękno ziemi ojczystej w literaturze i sztuce.
- Uroczystości państwowe i religijne.


EWALUACJA

Kiermasz „Co możemy zaproponować Europie?” Czerwiec 2005

TEMATYKA
1.
Temat: Dni świąteczne w mojej rodzinie – święta kościelne, imieniny, urodziny, zjazdy rodzinne.
Formy realizacji:
a) Klasa I – Praca plastyczna „Portret mojej Mamy”
b) Klasa II – Praca plastyczna „Wszystkie wnuczęta mojej babci i dziadka”
c) Klasa III – Praca plastyczna „Moja rodzina przy wigilijnym stole”
Cele:
• Poznanie pojęcia tradycji,
• Uświadomienie różnorodności dni świątecznych,
• Wystawa prac ilustrujących wybrane fragmenty życia rodzinnego.
Termin: Zgodnie z kalendarzem.

2.
Temat: Kalendarz tradycji polskiej.
Formy realizacji:
a) Klasa 0 – przygotowanie dekoracji na holu szkolnym oraz inscenizacji związanej z Wielkanocą.
b) Klasa I – Dzień Babci, Powitanie Wiosny, Tradycje świąt Bożego Narodzenia, Dzień Dziecka.
c) Klasa II – Dzień Matki, Dzień Wszystkich Świętych, Andrzejki, Konstytucja 3-go Maja.
d) Klasa III – Dzień Kobiet, Ostatki (Koza kujawska), Dzień Edukacji Narodowej, Święto Odzyskania Niepodległości.
Cele:
• Zebranie wiadomości o tradycji lub świętach, wykonanie ilustracji,
• Utworzenie klasowego ilustrowanego kalendarza,
• Prezentowanie – „wymiana” zebranych wiadomości podczas apelu.
Termin: a) kwiecień 2004,
b), c), d) – zgodnie z kalendarzem.

3.
Temat: Najważniejsze wydarzenia i obrzędy w tradycji szkolnej.
Formy realizacji:
Klasa I, II, III – Udział w apelach zorganizowanych z okazji:
- DEN,
- Odzyskania Niepodległości,
- Rocznicy uchwalenia Konstytucji,
- Jasełek,
- Święta Patrona Szkoły.
Cele:
• Wzbudzanie poczucia dumy narodowej,
• Dostarczanie wiadomości o historii Polski,
• Wykazanie związku tradycji z religią.
Termin: Zgodnie ze szkolnym kalendarzem imprez.

4.
Temat: Tradycje w mojej rodzinie.
Formy realizacji:
Klasa I, II, III – Bank tradycji rodzinnych – plakat-collage: „Kompozycja rodzinna” przedstawiający tradycje kultywowane przez rodziny uczniów z poszczególnych klas.
Cele:
• Wykazanie związku tradycji z religią,
• Wzbudzanie poczucia więzi z rodzina,
• Rozumienie pojęcia „tradycja”.
Termin: maj 2005.

5.
Temat: Twórcy naszego regionu.
Formy realizacji:
Klasa I, II, III :
a) Spotkanie z pisarką i poetką z Włocławka, Krystyną Tarnowską.
b) Patronka naszej szkoły – udział w obchodach Święta Patrona, zwiedzanie Izby Patrona.
c) „Mali artyści” – konkurs plastyczny przygotowany wraz z firmą „Rexell” na najładniejszą kartkę świąteczną.
Cele:
• Przybliżenie postaci i dorobku twórców naszego regionu,
• Wzbudzanie dumy z osiągnięć twórców z Kujaw,
• Wzbudzanie wiary we własne możliwości i talenty.
Termin: a) marzec 2004,
b) maj 2004 i zgodnie ze szkolnym kalendarzem imprez,
c) czerwiec – grudzień 2004.
6.
Temat: Tradycja to nasze korzenie.
Formy realizacji:
Klasa I, II, III :
a) Spotkanie z księdzem: tradycje religijne.
b) Wycieczka do Włocławka do Muzeum Etnograficznego i Muzeum Ziemi Kujawsko – Dobrzyńskiej.
Cele:
• Rozumienie związku tradycji z religią,
• Przybliżenie wiadomości o naszym regionie.
Termin: a) październik 2004,
b) marzec 2005

7.
Temat: Co możemy zaproponować Europie? – podsumowanie.
Formy realizacji: Kiermasz – wymiana wiadomości, przygotowanie stoisk tematycznych przez poszczególne klasy. Kwizy i konkursy.
a) Klasa I – Stoisko „Tradycje rodzinne”
b) Klasa II – Stoisko „Tradycje świąteczne”
c) Klasa III – Stoisko „Tradycje narodowe i szkolne”.
Cele:
• Utrwalenie pojęcia „tradycja”,
• Wzbudzenie poczucia identyfikacji z własną rodziną, szkołą, regionem,narodem.
Termin: czerwiec 2005.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie