Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
„Co się w duszy komu gra, co kto w swoich widzi snach?”

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4173 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 TEMAT: „Co się w duszy komu gra, co kto w swoich widzi snach?” – czyli o czym śnią bohaterowie literaccy.


1. CELE: kształcenie umiejętności analizy i interpretacji wybranych tekstów kultury, dostrzeganie związków między nimi, zachęcanie uczniów do poszukiwań potrzebnych informacji, sięgania do różnych źródeł, uświadomienie potrzeby słuchania innych, włączania się do dyskusji o wybranych tekstach, właściwego argumentowania, umożliwienie uczniom zaprezentowania ich zainteresowań, przygotowanie do egzaminu maturalnego, zwrócenie uwagi na przydatność sporządzonych notatek.

2. CZAS REALIZACJI: 2 godziny lekcyjne.

3. METODA: praca w grupach, połączona z indywidualnymi prezentacjami, wspólna analiza tekstów.

4. WYKORZYSTANE TEKSTY KULTURY: S. Freud „Wstęp do psychoanalizy” (cz. II pt. „Marzenie senne”), F. Goya „Gdy rozum śpi, budzą się upiory” („Kaprysy”), A. Mickiewicz „Dziady” cz. III („Sen Senatora”), F. Dostojewski “Zbrodnia i kara” (sen R. Roskolnikowa na Wyspie Pietrowskiej), Budka Suflera „Gdy rozum śpi...”.

5. PRZEBIEG LEKCJI:
· rozmowa o snach; nauczyciel pyta uczniów o ich sny, próbuje się dowiedzieć, czy szukali ich wyjaśnienia (popularność senników);
· grupa I (około 5 osób), wcześniej przygotowana, w ciekawy sposób próbuje uporządkować, krótko omówić funkcjonowanie motywów onirycznych w wybranych utworach, począwszy od Biblii, mitologii, poprzez poszczególne epoki historyczno – literackie; można skorzystać z książek pomocnych w przygotowaniu do egzaminu maturalnego (motyw snu);
· kolejna grupa na podstawie rozdziału „Marzenie senne” z książki „Wstęp do psychoanalizy” opracowuje poglądy Freuda, interpretującego sny w sposób symboliczny odczytującego z nich kompleksy, lęki śniącego, będące wyrazem jego psychiki; grupa powinna ze wskazanych rozdziałów wypisać ciekawe spostrzeżenia (około 1 strony A-4), aby pozostali uczniowie mogli z nich skorzystać podczas analizy i interpretacji fragmentów utworów; wcześniej nauczyciel kseruje materiał;
· grupa III zajmuje się interpretacją dwóch tekstów kultury: „Gdy rozum śpi, budzą się upiory” F. Goyi, a także „Gdy rozum śpi...” Budki Suflera. Pierwszy jest dostępny w czasopiśmie „Wielcy malarze” Francisco Goya część 77, a drugi na płycie zespołu; obraz można wyświetlić na rzutniku, żeby pozostali dobrze go widzieli; trzeba zwrócić uwagę na charakterystyczne cechy hiszpańskiego malarza, na plan pierwszy i drugi obrazu, symbolikę czerni i bieli, pozycję śpiącego, kształty tytułowych upiorów, ruch i spokój, miejsce, okoliczności śnienia i inne; grupa powinna wyjaśnić metaforę uśpionego rozumu w piosence Budki Suflera; klasa uzupełnia wnioski, dzieli się ciekawymi spostrzeżeniami;
· grupa IV interpretuje „Sen Senatora” (całość zna III cz. „Dziadów”); uczniowie wskazują na opętanie Senatora przez diabły, rolę Belzebuba, określają cechy Nowosilcowa, a także carskich urzędników, skutki prezentowanych postaw, wyjaśniają znaczenie kontrastu, groteski; można odwołać się do innych fragmentów dramatu, w których występuje Senator; klasa, znając poglądy Freuda, próbuje z punktu psychoanalizy zinterpretować sen;
· grupa V zajmuje się interpretacją snu Raskolnikowa ze „Zbrodni i kary” (klasa wcześniej zapoznaje się z fragmentem powieści); należy określić okoliczności śnienia, to w jakim czasie rozgrywa się akcja snu, co jest jego treścią, jak mały Rodion zareagował na cierpienie i śmierć szkapy, jak scharakteryzowany został tłum zebrany przed karczmą, jakie przełomowe zdarzenie z życia Raskolnikowa poprzedził sen; tak jak poprzednio uczniowie próbują wniknąć w psychikę bohatera „Zbrodni i kary”;
· można utworzyć grupę, która zajęłaby się snami z punktu procesów biochemicznych, wyszukałaby ciekawostek o snach; byłoby to ciekawe podsumowanie lekcji.

6. ROLA NAUCZYCIELA: odgrywa on rolę przewodnika, kontroluje czas (ok. 15 minut dla każdej grupy), czuwa nad poprawnością wypowiedzi, zadaje stosowne, pomocnicze pytania; pod koniec lekcji ocenia uczniów, wcześniej przygotowując kryteria ocen.

Opracowała:
Renata Duda

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie