Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
System oceniania z przyrody

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1327 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 OPRACOWAŁA: KLEINSZMIDT IZABELLA

KONTRAKT:

I. Każdy uczeń jest oceniany w skali sześciostopniowej.
Przy ocenach cząstkowych dopuszcza się "+" i "-"

II. Ocenie podlegają:

(a) prace klasowe, testy i sprawdziany
(b) kartkówki
(c) odpowiedzi ustne
(d) aktywność na lekcji
(e) praca w grupach
(f) zadania domowe
(g) prace długoterminowe


III. Prace klasowe, testy i sprawdziany są obowiązkowe i zapowiadane zawsze z tygodniowym wyprzedzeniem. Omawiany jest wcześniej ich zakres na lekcji powtórzeniowej.


IV. Jeśli uczeń opuścił pracę klasową, test lub sprawdzian powinien napisać je w ciągu 2 tygodni.

V. Uczeń może poprawić pracę klasową jeśli otrzymał ocenę niedostateczną. Czas na poprawę ma w przeciągu tygodnia od oddania pracy. Poprawia tylko raz.

VI. Kartkówki są niezapowiedziane.

VII. Prace klasowe, testy i sprawdziany są przechowywane do wglądu dla rodziców.

VIII. Uczeń ma prawo odwołać się od oceny okresowej zgodnie ze szkolnym wewnętrznym regulaminem oceniania i promowania.

IX. Dopuszcza się możliwość zmian w kontrakcie za zgodą obu stron.

v NARZĘDZIA I CZAS POMIARU OSIĄGNIĘĆ UCZNIA

Pomiar osiągnięć uczniów odbywa się za pomocą narzędzi:
(a) sprawdzian / do 35 minut/
(b) testy / do 35 minut/
(c) kartkówki / do 15 minut/
(d) odpowiedzi ustne
(e) referaty
(f) analizy materiałów źródłowych
(g) zeszyty ćwiczeń
(h) rozwiązywanie krzyżówek
(i) obserwacji ucznia:
- przygotowanie do lekcji
- aktywność na lekcji
- praca w grupach
-prowadzenie zeszytów
- odrabianie zadań domowych
Ilość i częstotliwość pomiarów jest zależna od klasy oraz danego programu.

v OBSZAR AKTYWNOŚCI:

Na lekcjach przyrody będą oceniane następujące obszary aktywności uczniów:

(a) znajomość pojęć przyrodniczych
(b) poszukiwanie i gromadzenie informacji przyrodniczych
(c) rozwijanie dociekliwości poznawczej, zainteresowań faktami geograficznymi i biologicznymi
(d) lokalizowanie w czasie i przestrzeni omawianych wydarzeń
(e) stosowanie poznanych pojęć w różnych kontekstach w zakresie wyznaczonym programem
(f) rozumienie faktów i zjawisk oraz związków i zależności między nimi
(f) posługiwanie się mapą, wykresem, tabelą i zestawieniem
(g) praca w grupach oraz współpraca w zespole
(h) zainteresowanie tokiem zajęć lekcyjnych / aktywny udział/

v WYMAGANIA NA OCENĘ

1. Testy i sprawdziany są punktowane, a punkty przeliczane na stopnie
/ oceny / wg następujących kryteriów:

Celujący 90 - 100% max. ilość punktów + zadania dodatkowe
Bardzo dobry 90 - 100% max. ilość punktów
Dobry 89 - 75% max. ilość punktów
Dostateczny 51 - 74% max. ilość punktów
Dopuszczający 50 - 30% max. ilość punktów
Niedostateczny 29 - 0% max. ilość punktów


WYMAGANIA NA OCENĘ CELUJĄCĄ

WIEDZA
- posiada wiedzę znacznie wykraczającą poza obowiązkowe wymagania
programowe
- samodzielnie i twórczo rozwija własne zainteresowania geograficzne
- dodatkowa wiedza jest wynikiem samodzielnych poszukiwań i
przemyśleń.
UMIEJĘTNOŚCI
- nie tylko potrafi korzystać z różnych źródeł informacji wskazanych przez
nauczyciela, ale również potrafi samodzielnie zdobywać wiadomości
- potrafi nie tylko poprawnie rozumować kategoriami ściśle przyrodniczymi
/ przyczyny-skutki/ ale również umie powiązać problematykę przyrodniczą
z zagadnieniami poznanymi w czasie lekcji innych przedmiotów
- potrafi udowodnić swoje zdanie używając odpowiedniej argumentacji
AKTYWNOŚĆ
- autentycznie zainteresowany tym, co dzieje się podczas zajęć lekcyjnych
- podejmuje się z własnej woli realizacji różnych zadań, wykazując
inicjatywę i pomysłowość

WYMAGANIA NA OCENĘ BARDZO DOBRĄ

WIEDZA
- opanował pełny zakres wiedzy określony programem nauczania
- zna i rozumie wszystkie pojęcia wprowadzone na lekcjach, potrafi
posługiwać w różnych sytuacjach poznawczych
UMIEJĘTNOŚCI
- sprawnie korzysta ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela
źródeł informacji
- potrafi korzystając ze wskazówek nauczyciela dotrzeć do dodatkowych
źródeł informacji
- samodzielnie rozwiązuje problemy i zadania postawione przez
nauczyciela, posługując się zdobytymi umiejętnościami
- potrafi poprawnie rozumować w kategoriach przyczynowo-skutkowych
wykorzystując wiedzę przewidzianą programem nie tylko z zakresu przyrody,
ale również pokrewnych przedmiotów
AKTYWNOŚĆ
- formuje i przedstawia na forum klasowym własne opinie, bierze czynny
udział w dyskusjach
- wykazuje się aktywną postawą w klasie, poproszony nigdy nie odmawia
wykonania dodatkowych zadań, aktywnie uczestniczy w rozwiązywaniu
zadań realizowanych przez grupę, często wykazuje własną inicjatywę.

WYMAGANIA NA OCENĘ DOBRĄ

WIEDZA
- zna i rozumie większość zagadnień poruszanych na lekcji
- zna i rozumie większość pojęć
- rozumie treść faktów przyrodniczych oraz ich przyczyny i skutki
- dobrze opanował wiedzę wymaganą programem /chęć od czasu
do czasu popełnia błędy
UMIEJĘTNOŚCI
- posiada kompetencje określone dla poziomu wymagań podstawowych
a ponadto:
- potrafi samodzielnie opracować na piśmie zagadnienia przyrodnicze
wskazane przez nauczyciela, korzystając z różnych źródeł
- potrafi pod kierunkiem nauczyciela analizować teksty źródłowe
i porównać dostrzeżone w nich zjawiska
- dodrze posługuje się mapą geograficzną /potrafi odczytać zawarte w nich
informacje i posługiwać się legendą mapy/
AKTYWNOŚĆ
- wykonuje polecenia nauczyciela
- aktywny na lekcji, choć nie jest pomysłodawcą, realizuje chętnie cudze
pomysły
- pomaga innym, nigdy nie przeszkadza w pracy.

WYMAGANIA NA OCENĘ DOSTATECZNĄ

WIEDZA
- opanował wiadomości określone programem nauczania geografii w
danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych
w minimum programowym
- zna i rozumie podstawowe pojęcia
- w opracowaniach pisemnych popełnia błędy merytoryczne, które
potrafi z reguły samodzielnie poprawić po uwagach nauczyciela

UMIEJĘTNOŚCI
- posiada kompetencje określone dla poziomu wymagań koniecznych
a ponadto:
- dysponuje podstawowymi umiejętnościami umożliwiającymi uzupełnienie
braków i luk w wiedzy niezbędnej do dalszego kształcenia:
- potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeł
informacji przyrodniczej
- potrafi wykonać proste zadania pisemne oparte na podręczniku lub
innych źródłach wiedzy

AKTYWNOŚĆ
- w czasie lekcji wykazuje się aktywnością sporadyczną / pracuje bez
zapału, ale nie przeszkadza innym/

WYMAGANIA NA OCENĘ DOPUSZCZAJĄCĄ

WIEDZA
- uczeń dysponuje niepełną fragmentaryczną wiedzą określoną
programem
- przy pomocy nauczyciela potrafi wyjaśnić znaczenie prostych pojęć
- w minimalnym stopniu opanowuje zagadnienia omawiane na lekcjach
- poważne braki w obszarze wiedzy geograficznej może usunąć
w dłuższym okresie czasu
UMIEJĘTNOŚCI
- przy pomocy nauczyciela lub kolegów potrafi wykonać proste polecenia
wymagając zastosowania podstawowych umiejętności wymaganych
w procesie uczenia się przyrody
- rozumienie prostego tekstu źródłowego.
AKTYWNOŚĆ
- jest biernym uczestnikiem zajęć, ale nie przeszkadza w ich prowadzeniu
- włącza się do pracy pod nadzorem nauczyciela.

OCENA NIEDOSTATECZNA

WIEDZA
- braki w wiedzą są na tyle duże, iż nie rokują one nadziei na ich usunięcie
nawet w dłuższym okresie czasu i przy pomocy nauczyciela
- wyraźny brak zainteresowania przedmiotem
- nie zna podstawowych pojęć przyrodniczych
- nie opanował w stopniu minimalnym zagadnień poruszanych na lekcji
UMIEJĘTNOŚCI
- nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych poleceń
wymagających zastosowania treści faktów przyrodniczych, elementarnych
pojęć i prostych umiejętności
- nie potrafi powtórzyć nawet fragmentów opracowanych na lekcji
AKTYWNOŚĆ
- swoją postawą uniemożliwia pracę innym
- nie wykonuje zadań postawionych przez nauczyciela lub realizowanych
przez grupę.

v ZASADY ZWROTNE

NAUCZYCIEL - UCZEŃ

1. Nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz do każdej wystawionej oceny.
2. Uczeń ma możliwość uzyskania dodatkowych wyjaśnień do wystawionej
oceny w przypadku wątpliwości.
3. Nauczyciel pomaga uczniowi w samodzielnym planowaniu rozwoju.
4. Nauczyciel motywuje ucznia do dalszej nauki / pracy /

NAUCZYCIEL - RODZICE

Podczas wywiadówek, rozmów indywidualnych nauczyciel przekazuje rodzicom:
1. Informacje o aktualnym stanie rozwoju i postępów w nauce.
2. Dostarcza informacji o trudnościach i uzdolnieniach ucznia.
3. Przekazuje wskazówki do dalszej pracy.
Rodzice są zobowiązani do podpisywania prac pisemnych /prace klasowe
sprawdziany, testy/.
Rodzice mają wgląd do teczek z pracami uczniów oraz kart obserwacji.

NAUCZYCIEL - WYCHOWAWCA

1. Nauczyciel wpisuje oceny do dziennika.
2. Nauczyciel informuje wychowawcę o aktualnych osiągnięciach i
zachowaniu uczniów.
3. Nauczyciel przekazuje wychowawcy informację o uczniach zagrożonych
oceną niedostateczną.

SYSTEM OCENIANIA Z PRZYRODY

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie