Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Szklana pułapka, czyli o zagrożeniu uzależnieniami

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1378 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Lekcja obejmuje elementy treści Programu Profilaktycznego Szkoły, nawiązuje do jednego z celów głównych Programu: Wyrabianie postaw i przekonań normatywnych wobec zachowań ryzykownych i aspołecznych.


Temat: Szklana pułapka, czyli o zagrożeniu uzależnieniami.

Cele ogólne lekcji:
· uczniowie rozumieją istotę uzależnień i konieczność poszukiwania rozwiązania problemu
· uczniowie doskonalą umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstu popularnonaukowego
· uczniowie doskonalą umiejętność pracy zespołowej, słuchania innych i prezentowania własnego punktu widzenia

Cele szczegółowe lekcji:
· uczniowie znają i rozumieją pojęcie uzależnienia
· uczniowie potrafią wskazać potencjalne czynniki odpowiedzialne za powstawanie problemu uzależnień
· uczniowie dostrzegają destruktywne skutki uzależnień
uczniowie poznają drogi rozwiązywania problemu i uświadamiają sens postaw konstruktywnych

Materiały:
· artykuł Ewy Woydyłło Co nas trzyma w pętli uzależnień ( Charaktery 9/2001 )
· karty pracy dla zespołów
· dwa duże arkusze papieru
· test baltimorski

Metody pracy-aktywizujące:
· praca grupowa
· „burza mózgów”
· autoanaliza

Ramy organizacyjne lekcji:
· tydzień wcześniej polecam uczniom przeczytanie artykułu (dostępny w czytelni szkolnej )
· lekcja właściwa:
część I:
- wprowadzenie nauczyciela, podział na grupy, rozdanie kart pracy – 5 min.
- praca w zespołach – 15 min.
- sprawozdania sekretarzy grup, umieszczenie kart pracy na plakacie Szklana pułapka... – 5 min.
część II:
- „burza mózgów” – 10 min.
- przedstawienie przez zespół wniosków na plakacie Drogi do wolności - 5 min.
część III:
- podsumowanie – rozdanie uczniom tekstów testu baltimorskiego – 5 min.




Przebieg lekcji:

Część I - W szklanej pułapce uzależnień

Odwołując się do powszechnej świadomości istnienia problemu uzależnień i informacji z artykułu Ewy Woydyłło, krótko wprowadzam w temat lekcji. Klasę dzielę na sześć zespołów, które otrzymują odbite na ksero teksty artykułu z ponumerowanymi akapitami oraz karty pracy z poleceniami do analizy tekstu.

1. Jakie są rodzaje uzależnień? (akapit 4)
Oczekiwana odpowiedź: chemiczne – alkoholizm, lekomania, narkomania
niechemiczne – głodzenie się, niepohamowane objadanie się,
hazard, seksoholizm i inne


2. Jakie cechy osobowości mogą przyczynić się do powstania problemu uzależnienia? (akapit 8)
Oczekiwana odpowiedź: kierowanie się zasadą przyjemności, egocentryzm, narcyzm, dwulicowość, poczucie małej wartości

3. Co wskazuje autorka artykułu jako „najgłębsze jądro uzależnienia”? (akapit 1)
Oczekiwana odpowiedź: niedojrzałość emocjonalna połączona z dużą wrażliwością


4. Co utrudnia przerwanie procesu uzależnienia? (akapit 14)
Oczekiwana odpowiedź: pomniejszanie problemu, ukrywanie go, samookłamywanie, zaprzeczanie


Część II – Drogi do wolności


Poddaję pod dyskusję ogólną problem szansy i sposobów wyrwania się z pułapki uzależnień. Uczniowie powinni wykorzystać treść artykułu (akapity 1, 20) i własne pomysły. Wcześniej wyznaczam 3-osobowy zespół, który na dużym arkuszu papieru zatytułowanym Drogi do wolności spisze wnioski z „burzy mózgów”. Na końcu plakat zostanie wyeksponowany obok pracy Szklana pułapka.

Oczekiwane wnioski:
- udział w profesjonalnie prowadzonej grupie wsparcia, np. AA
- samopoznanie, autoanaliza, uświadomienie sobie swoich mocnych i słabych stron
- afirmacja swojego życia
- cierpliwość
- swoista filozofia pokory: „by pogodzić się z tym, czego nie można zmienić, by zmieniać to, co można zmienić i by mądrze dokonywać wyboru między tymi dwoma postawami”.


Część III – Wywiad ze sobą – test baltimorski


Kończąc lekcję, kieruję do klasy pytanie: Czy Ty jesteś zagrożony problemem uzależnienia?
Zachęcam do samodzielnej, szczerej autoanalizy, w której pomocny będzie test baltimorski (do wykorzystania w domu). Rozdaję uczniom odbity na ksero test. Informuję, że adresy placówek i organizacji wspierających dziecko, rodzinę i szkołę (m.in. w problemach uzależnień) znajdą w czytelni szkolnej i u pedagoga szkolnego.



Opracowała: Małgorzata Bajguz



Literatura dla nauczyciela:

W. Sztander Poza kontrolą , Warszawa 1993
B. Habrat Organizm w niebezpieczeństwie, Warszawa 1994
J. Mellibruda Tajemnice ETOH, Warszawa 1996
(wydawnictwa Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych)





-------------------------------------------------
KARTA PRACY Nr 1

Jakie są rodzaje uzależnień? (akapit 4)






-------------------------------------------------
KARTA PRACY Nr 2

Jakie cechy osobowości mogą przyczynić się do powstania problemu uzależnienia? (akapit 8)






-------------------------------------------------
KARTA PRACY Nr 3

Co wskazuje autorka artykułu jako najgłębsze jądro uzależnienia? – (akapit 1)






-------------------------------------------------
KARTA PRACY Nr 4

Co utrudnia przerwanie procesu leczenia? – (akapit 14)






-------------------------------------------------

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie