Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola nauczyciela w szkole przyszłości

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6578 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Nauczyciel – to specjalność zawodowa; odpowiednio przygotowany specjalista do prowadzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej (nauczającej) w instytucjach oświatowo-wychowawczych (w szkołach, przedszkolach, na kursach lub innych placówkach pozaszkolnych albo poszkolnych)1 .

W funkcjonowaniu i efektywności systemu edukacji narodowej strategiczną rolę spełnia nauczyciel. Potwierdzają to raporty edukacyjne i wyniki badań nad systemem edukacji i zawodem nauczycielskim.
Znaczenie nauczyciela i jego pracy w procesie rozwijania kultury narodowej budzi zawsze duże zainteresowanie; wynika ono ze społecznej jego funkcji. Wiele rozważań poświęca się problemowi, jaki on być powinien, aby oddziaływał konstruktywnie wychowawczo na swoich uczniów. Nauczyciele są bowiem tą grupą osób, której siła działania wychowawczego ustępuje jedynie sile działania rodziny. Młodzi ludzie podczas nauki w szkole często znajdują się pod urokiem osobowości nauczyciela, uważając go za wzór godny naśladowania, nieraz uwielbienia.
Tym, który roznieca miłość do prawdy, piękna i dobra, może być każdy, ale przy prawidłowym doborze kadr nauczycielskich rola ta przypada nauczycielowi, gdyż jego styl życia promieniuje na młodzież.
Zabiegi nauczyciela skierowane są na materiał najbardziej wdzięczny i niewdzięczny zarazem, na przedmiot najtrudniejszy, bo najbardziej zmienny i przez to wymagający od nauczyciela-wychowawcy ustawicznego czuwania i pracy. Prawdziwego nauczyciela charakteryzuje czujność wewnętrzna szczególnego rodzaju na najdrobniejsze przejawy nastrojów, uczuć i stanów swoich wychowanków. Nauczyciel musi widzieć w swoich uczniach przyszłych dorosłych ludzi, wzorowych obywateli i pracowników, pragnie pomóc im w rozwoju duchowym, aby stali się godnymi następcami swoich przodków.
Można powiedzieć prosto, że nauczyciel powinien być porządnym człowiekiem lub, idąc dalej, człowiekiem, który próbuje zostać „świętym”.
Nauczyciel musi być aktywnie zainteresowany rozwojem osobowości uczniów. Musi być nie tylko obserwatorem, ale współuczestnikiem procesów rozwojowych swoich wychowanków i nie tylko współuczestnikiem, ale również sternikiem kierującym tym rozwojem. Jeżeli nauczyciel ogranicza swą rolę do obserwacji rozwoju nie będzie ani wychowawcą, ani nauczycielem. Jeżeli jest współuczestnikiem może być dobrym partnerem „kumplem”, ale nauczycielem prawdziwym jest tylko ten kto przyjmuje funkcje i odpowiedzialność sternika w kształtowaniu rozwoju osobowości uczniów. Nauczyciela powinno wyróżniać zainteresowanie sprawami człowieka, życzliwość i chęć niesienia pomocy innym.
Każdy nauczyciel zdaje sobie sprawę z tego, jak dokładnie widzi go uczeń. Każde słowo i gest nauczyciela odzwierciedla się w świadomości uczniów, którzy śledzą nauczyciela na zajęciach. Dlatego też nauczyciel może być wzorem do naśladowania (i nim jest) i powodować silniejsze wiązanie uczniów z przedmiotem nauczania i zawodem, a może swoim postępowaniem odpychać.
Nauczyciel aby mógł dobrze wykonywać swoje społeczne funkcje powinien być dobrym specjalistą o możliwie gruntownej wiedzy i wyrobionej kulturze naukowej, który potrafi nie tylko „przekazywać wiedzę”, ale – co ważniejsze, budzić u młodzieży zainteresowania, wyrabiać nastawienia (chęci) i kształcić umiejętności i nawyki samodzielnego uczenia się, zdobywania wiedzy i doskonalenia własnej kultury intelektualnej (myślenia krytycznego i heurystycznego).
Jeżeli nauczyciel uważa się za eksperta, powinien posiąść przede wszystkim umiejętność kontroli nad tym, co czyni i oceny tego, co osiąga.
Młodzież doskonale wyczuwa, że wiedza naprawdę bogata kryje się zwykle za skromnością i powściągliwością słowną, zaś przesadną surowością i rzekomą nieomylnością, nauczyciel maskuje na ogół własne niedostatki i kompleksy. Taka postawa nauczyciela w szkole przyszłości nie może mieć miejsca.
Nauczyciel musi być wiarygodny, umiejętność nawiązywania kontaktów z młodzieżą i rozumienie jej problemów jest bowiem kluczem do efektywnej jego pracy. Prawdą oczywistą jest i to, że nauczyciela nikt i nigdy nie zastąpi.
W przekazywaniu wiedzy i doborze treści kształcenia nauczyciel przyszłości musi być umiejętnym reżyserem i dyrygentem dydaktycznych środków technicznych, tzn. musi umieć korzystać z ułatwień, jakie daje mu w pracy dydaktycznej postęp techniczny. W pracy wychowawczej powinien być „spolegliwym” i życzliwym młodzieży, życzliwym i fachowym doradcą rodziców. Musi być animatorem (inspiratorem), organizatorem i często realizatorem różnych poczynań edukacyjno-kulturalnych w stosunku do środowiska młodzieży i szerszych kręgów społeczeństwa.
Nauczyciel powinien prezentować wartościową osobowość, mieć potrzebę wielostronnego ustawicznego kształcenia.
Ważną sprawą w zawodzie nauczyciela jest odpowiednia „otwarta postawa” wobec postępu naukowego, pedagogicznego, społecznego i kulturalnego.
Wraz z rozwojem społeczeństwa informatycznego rolą nauczyciela jest: kształtowanie u uczniów umiejętności odbioru, selekcji, przetwarzania i wykorzystania zdobytych informacji. Przy tym nauczyciel musi być człowiekiem twórczym i elokwentnym.
Tych wartości charakteryzujących nauczyciela nie nauczy żadna chociażby najlepsza szkoła. Wszystkie te właściwości, nastawienia i umiejętności krystalizują się i doskonalą w toku pracy zawodowej w zależności od potrzeb, okoliczności, warunków i typu pracy. Jest to sprawa profesjonalnego doskonalenia się nauczycieli. Jest to gwarancja wzorowej pracy nauczyciela i prawidłowego nauczania dzieci i młodzieży w szkole przyszłości i nie tylko, gdyż nauczyciel, jak uważam jest kreatorem środowiska w którym żyje i tym bardziej powinien swoją osobowością dawać przykład swoim wychowankom a nawet ich rodzicom.










BIBLIOGRAFIA

1. Encyklopedia Pedagogiczna, W. Pomykało /red./ Fundacja Innowacja, Warszawa 1997.
2. Kupisiewicz Cz., Paradygmaty i wizje reform oświatowych, Wydawnictwo akademickie „Żak” Warszawa 1999.
3. Leppert R.: Edukacja w świecie współczesnym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000.
4. Multimedialna Encyklopedia Powszechna – Edycja 2001
5. Nowicki T., Nowak J.: Przygotowanie pedagogiczne nauczycieli przedmiotów zawodowych, Wydawnictwa szkolne i pedagogiczne, Wrocław 1975.
6. Piekarski J., Śliwerski B, Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy /red./, Oficyna wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000.
7. Radziwiłł A., O etosie nauczyciela, w: W tę samą stronę /red./, Braun-.Gałkowska M., Gutowska A., Wydawnictwo Krupski i S-ka, Warszawa 1994.
8. Reforma Systemu oświaty. Szkolnictwo ponadgimnazjalne, MEN, Warszawa 2000.
9. Szymański S., Horner W., Dziesięć lat później. Oświata i nauki o wychowaniu w Niemczech i w Polsce w perspektywie porównawczej /red/ Wydawnictwo akademickie „Żak”, Warszawa 2002.
10. Szkoła Zawodowa, 1998 nr 5.
11. Śliwerski B.: Edukacja Alternatywna Dylematy teorii i praktyki /red./, „Impuls”, Kraków 1992.


Tadeusz Różański Sierpc

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie