Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zaburzenia w funkcjonowaniu rodziny, a rozwój osobowości

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5401 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Opracowała : Irena Żydek
Zaburzenia w funkcjonowaniu rodziny, a rozwój osobowości.

Rodzina stanowi dla dzieci naturalne środowisko rozwojowe między innymi, dzięki możliwości otoczenia go indywidualną opieką i zaspokajania potrzeb. Bardzo ważne jest zaspokajanie ich podstawowych potrzeb psychicznych .
Jeśli dziecko przychodzi na świat oczekiwane przez rodziców, zaspokajanie jego potrzeb odbywa się spontanicznie, a rodzice nie zawsze zdają sobie sprawę z tego zadania. Dobrze jest jednak jeśli rodzice zdają sobie sprawę ze znaczenia ich obecności i stosunku do dziecka dla jego rozwoju. Podstawowe potrzeby, których zaspokojenie warunkuje prawidłowy rozwój dziecka to potrzeba miłości, życzliwości czyli kontaktu emocjonalnego, potrzeba kontaktu społecznego, potrzeba samo-urzeczywistnienia oraz potrzeba szacunku, uznania społecznego.
Dla osiągnięcia dobrego samopoczucia dziecko musi czuć, że jest kochane, akceptowane. Czuje się wtedy pewnie i bezpiecznie, zaspokaja tym samym potrzebę bezpieczeństwa.
Prawidłowe funkcjonowanie rodziny ulec może zakłóceniu w przypadku wystąpienia konfliktów między rodzicami. Pogłębiającym się tym sytuacjom towarzyszą częste kłótnie, awantury, dojść może do zerwania więzi emocjonalnych między rodzicami, sprawy dziecka schodzą na plan odległy, a często rodzice zachowują się tak, jak gdyby zapomnieli o swoich zadaniach rodzicielskich. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest niezaspokajanie potrzeb dziecka.
Niezaspokajanie potrzeb dziecka powoduje doraźne zaburzenia w jego zachowaniu, a przedłużający się lub trwały stan pozbawienia dziecka możliwości zaspakajania potrzeb spowodować może powstanie trwałych ujemnych rysów osobowości.
Zaburzenie funkcjonowania rodziny prowadzi często do zerwania więzi emocjonalnej między rodzicami, a dzieckiem. U dziecka odtrąconego przez rodziców kształtują się takie cechy jak agresywność, nieposłuszeństwo, kłótliwość. Może również spowodować skłonności do kłamstwa, kradzieży, a także zahamowanie uczuć wyższych, a następnie sprowadzić do zahamowań społecznych.
U innych dzieci spowodować może zastraszenie, bezradność, trudności w przystosowaniu się, pozory niedorozwoju.
Zerwanie więzi emocjonalnych w rodzinie spowodować może niezdolność do nawiązywania przez dziecko trwałych więzi uczuciowych oraz nastawienie antagonistyczne do społeczeństwa i jego instytucji.
Może też czuć się prześladowane, rozżalać się nad sobą, łatwo wtedy nawiązuje niewłaściwe kontakty na przykład dziewczynki w poszukiwaniu prawdziwej miłości.
W przypadku zaburzenia funkcjonowania rodziny spowodowanego niskim
poziomem moralnym i etycznym rodziców przy zachowaniach aspołecznych, kształtowanie się ujemnych cech osobliwości staje się naturalnym następstwem oddziaływań środowiska rodzinnego.
Liczne badania wykazały, że najbardziej znaczącym okresem dla kształtowania się osobowości dziecka są pierwsze lata jego życia.
Najpoważniejsze zadania w zakresie kształtowania pożądanych cech osobliwości dziecka spada więc na rodzinę, która w okresie tym stanowi główne, a często jedyne środowisko wychowawcze.
Jakość życia rodzinnego, cechy osobliwości rodziców, ich wypełnianie funkcji rodzicielskich stanowi poważny czynnik kształtowania określonych cech osobliwości dziecka, szczególnie jego sfery emocjonalno – społecznej.
Zaburzenia funkcjonowania rodziny, którego konsekwencją jest brak więzi emocjonalnej między członkami rodziny szczególnie dotkliwie odczuwają dzieci. Skutkiem takiego stanu rzeczy jest powstawanie trwałych ujemnych cech osobliwości dziecka, które uniemożliwiają mu pełne prawidłowe funkcjonowanie już w wieku dojrzałym jako członka społeczeństwa, a tym samym pełne zrealizowanie założonych planów życiowych.
Rodzina jest najmniejszą cząstką społeczną, w której dziecko przychodzi na świat, a następnie rozwija się. Zdobywa szereg doświadczeń oraz przyswaja sobie normy postępowania społecznego, umiejętność współżycia z innymi ludźmi, nie zawsze spełnia należycie swoje funkcje. Jakże często jest ona wręcz podstawowym czynnikiem zaburzającym bądź uniemożliwiającym prawidłowy rozwój jednostki. Przyczyn wadliwego pełnienia lub nie spełniania obowiązków rodzicielskich wobec dzieci jest wiele.
Niezależnie jednak od tego co było przyczyną nieprawidłowego pełnienia funkcji przez daną rodzinę, skutki takiej sytuacji są zawsze tragiczne. Konsekwencje ponosi społeczeństwo, któremu stale przybywa jednostek aspołecznych, nieprzystosowanych i nieprzygotowanych do życia, do pełnienia ról społecznych, nieprzygotowanych do życia w środowisku ludzi dorosłych.
Najtragiczniejsze są jednak konsekwencje ponoszone przez dzieci z takich rodzin. Bezbronne, całkowicie zdane na łaskę, a właściwie niełaskę nieodpowiedzialnych do pełnienia roli rodziców, obdarzone przeżyciami przekraczającymi możliwości wrażliwych dziecięcych systemów nerwowych i psychiki.
Tym dzieciom znajdującym się w tak trudnych sytuacjach należy pomagać. Pomóc mogą nie tylko instytucje państwowe powołane do strzeżenia ładu i porządku w społeczeństwie ale również pojedyncze jednostki. Dużą rolę do spełnienia w procesie zapobiegania tragicznym skutkom zaburzenia funkcji rodziny mają nauczyciele – wychowawcy. Ich znajomość zagadnienia, umiejętność interweniowania w porę zanim będzie za późno może uratować niejedną jednostkę dla niej samej i dla społeczeństwa.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie