Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dojrzałość szkolna do uczenia się matematyki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1870 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Dojrzałość do uczenia się matematyki zawiera się w zakresie pojęcia "dojrzałość szkolna" ( równowaga pomiędzy wymaganiami szkoły, a możliwościami rozwojowymi dziecka ) i należy uwzględnić właściwości rozwoju dzieci i wymagania szkoły. Przy wyznaczaniu dojrzałości bierze się pod uwagę poziom rozwoju tych procesów psychicznych, które dziecko angażuje w trakcie nabywania wiadomości i umiejętności matematycznych w szkole oraz wymagania stawiane mu na lekcjach. Treści i metody mają wpływ na to, co składa się na dojrzałość do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych. Programy nauczania uwzględniają: podręczniki i metodyki pojęcia matematyczne i język matematyki, które są ze swej natury operacyjne. W programach nauczania występuje wymóg operacyjnego rozumowania (np. kształtowanie pojęcia liczby).
Dziecko rozpoczynające naukę w I klasie musi być zdolne do rozumowania operacyjnego na poziomie konkretnym w 2 zakresach:
a) Uznawanie stałości ilości nie ciągłych przy obserwowanych zmianach.
Dziecko musi umieć porównywać zbiory, pomijając kolor, wielkość, ułożenie. Musi posługiwać się biegle 2 metodami: liczeniem przedmiotów i łączeniem w pary. Powinno obserwować zmiany w układzie elementów i nie przeliczać ich za każdym razem. Takie kompetencje są potrzebne dziecku do zrozumienia aspektu kardynalnego liczby naturalnej.
b) Porządkowanie elementów zbioru, aby utworzyć konsekwentną serię.
Dziecko powinno tu umieć układać z nieuporządkowanego zbioru "po kolei" np. patyczki, czy przedmioty różniące się wielkością, grubością, nasyceniem kolorów. Potrafi ustalić kolejność przedmiotu: " ten jest pierwszy".... To kształtowanie aspektu porządkowego liczby.
Dla kształtowania pojęcia miary wielkości ciągłych dziecko musi rozumować operacyjnie na poziomie konkretnym w zakresie przestrzenie i czasu.
Gdy dziecko rozpoczyna naukę, wymaga się od niego, by rozumowało na poziomie ikonomicznym i symbolicznym. Musi rozumieć sens kodowania i dekodowania informacji za pomocą umownych symboli np. 3+2=5
6-2=4
W szkole dziecko ma rzadko okazję do praktycznego działania. Jednym z ważnych wskaźników dojrzałości do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych jest zdolność do funkcjonowania na poziomie symbolicznym oraz ikonicznym bez konieczności odwołania się do działań praktycznych. Już w domu rodzice uczą swoje dzieci nstp. Czynności:
- wyodrębniania przedmiotów do policzenia i liczenia w określony sposób,
- ustalenia, gdzie jest więcej, a gdzie mniej przedmiotów,
- określenia wyniku dodawania lub odejmowania.

Ten zakres umiejętności nazywa się dziecięcym liczeniem. Podstawą są pewne intuicje matematyczne dostępne już dzieciom na poziomie wyobrażeń przedoperacyjnych. Np. większość dzieci przedszkolnych potrafi ustalić wynik +, - tylko wtedy, gdy widzą przedmioty i mogą je liczyć dotykając palcami. Jeżeli jest to niemożliwe, a dziecko osiągnęło określony poziom kompetencji, może pomagać sobie przy liczeniu palcami. Zagina i odgina palce - dodaje i odejmuje. Jeżeli zakres sumy lub różnicy przekracza 10, a rodzic zabrania korzystania z palców, jest to czynność dla dziecka trudna.

 Silny związek sensu liczenia z wykorzystywanymi czynnościami - gesty, ruchy ręki i wypowiadane liczebniki - z realnie istniejącymi przedmiotami powoduje, że sama umiejętność liczenia przedmiotów nie wystarcza dzieciom, aby sprostać wymaganiom stawianym na lekcjach matematyki, chociaż to waży wskaźnik dojrzałości do uczenia się matematyki w szkole.
 Kolejnym wskaźnikiem dojrzałości... jest pozytywne nastawienie dzieci do samodzielnego rozwiązywania zadań i odporność emocjonalna dzieci na pokonywanie trudności typu intelektualnego.
 Dzieci rozpoczynające naukę powinny reprezentować wysoki poziom zdolności do integrowania czynności poznawczych i matematycznych. Muszą sprawnie na początki lekcji przygotować przybory, odszukać w zeszycie zadanie, napisać coś, policzyć, narysować graf... Nauczyciel wymaga, by dzieci robiły to na wymaganym poziomie. Dzieci o obniżonej zdolności do integrowania czynności percepcyjnych i motorycznych wykonują te czynności nie zgrabnie, mimo, że wkładają w to wiele wysiłku. Są karcone i upominane przez nauczyciela. Nadmierna koncentracja na stronie technicznej czynności nie pozwala im pojąć sensu zadań matematycznych. Dlatego też ich zakres doświadczeń matematycznych i logicznych jest zbyt ubogi. Oznacza to poważne zaburzenia procesu uczenia się matematyki.
 Wyskoki poziom sprawności percepcyjno - motorycznych,
 Dziecko by efektywnie uczyło się matematyki, musi umieć znosić przykre podniecenia i napięcia. Musi być odporne emocjonalnie, by mimo narastających napięć umiało rozwiązać zadanie.
 Zdolność dziecka do rozumienia sensu kodowania i dekodowania informacji. Dziecko buduje z symbol matematycznych syntezy i zapisuje w formie działań arytmetycznych.
 Operacyjne rozumowanie

Jeśli dziecko przejawia zainteresowanie wiadomościami i umiejętnościami, które ma nabyć w szkole, równocześnie wiąże się to z wrażliwością na naukę szkolną. Jeśli dziecko to czego się uczy, jest mu zrozumiałe i przystępne - jest godne na naukę szkolną. W matematyce wrażliwość ta to zdolność do samodzielnego rozwiązywania zadań i stosowanie umiejętności matematycznych w sytuacjach życiowych. Oprócz tego musi być także zdolne do wytrzymania napięć, które występują w uczeniu się matematyki.
Dzieci są więc dojrzałe do uczenia się matematyki w szkole wówczas, gdy chcą uczyć się matematyki, potrafią zrozumieć sens zależności matematycznych omawianych na lekcjach i wytrzymują napięcia, które towarzyszą w rozwiązywaniu zadań matematycznych.


Alicja Anna Janczewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie