Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zagrożenia i ochrona przyrody w województwie pomorskim

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1554 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Lekcja 1.

Cele główne:

· Utrwalenie i poszerzenie wiadomości o zagrożeniach środowiska
przyrodniczego województwa pomorskiego.
· Poznanie zależności między środowiskiem przyrodniczym a życiem ludzi.
· Określenie roli, jaką odgrywa ochrona środowiska.
· Doskonalenie umiejętności wypowiedzi ustnej w warunkach publicznego
występu.

Cele cząstkowe:

· Planowanie i organizowanie warsztatu pracy.
· Korzystanie z różnych źródeł informacji, przewodników, opracowań, map.
· Umiejętność współdziałania w zespole.
· Dokonywanie samooceny.

Metoda: projekt przedmiotowy, planowanie, praktyczne działanie.

Forma: praca w grupach (5 grup – pięcioosobowych)

Nauczyciel przygotowuje:

karteczki w pięciu kolorach,
15 kart papieru A4,
karty z instrukcjami.

Przebieg lekcji:

I – uczniowie losują kartki i dobierają się w grupy.

Nauczyciel rozdaje grupom po 3 karty A4 i instrukcje.



INSTRUKCJA

Otrzymaliście trzy kartki papieru A4:

- na pierwszej - zapiszcie podział obowiązków w grupie.

Wybierzcie:

lidera – kieruje pracą i odpowiada za jej wynik,

prezentera – omawia projekt, wyjaśnia dobór treści – technikę wizualizacji,

analityka – omawia sposób waszej pracy: podział zdań, wybór pomysłu, współpracę.

Przy każdym nazwisku podajcie przydział zadań.

- na drugiej kartce - naszkicujcie projekt plakatu,

- na trzeciej kartce - wypiszcie materiały potrzebne do wykonania plakatu.


II – po przedstawieniu projektów plakatów uczniowie otrzymali następujące
polecenie: za tydzień przynieście materiały potrzebne do wykonania plakatu
(tylko te, których użycie zaplanowaliście).


Lekcja 2 i 3.

Cele operacyjne:

· organizowanie pracy wg wcześniejszego planu,
· uczeń umie wyjaśnić pomysł wizualizacji treści edukacyjnych,
· planuje wystąpienie publiczne,
· ugruntowuje i poszerza wiedzę o stanie środowiska przyrodniczego
województwa pomorskiego.


III - nauczyciel zapoznał uczniów z zasadami oceny:

· Ocena ostateczna będzie wypadkową trzech ocen:

- nauczycielki prowadzącej lekcję,
- zaproszonych gości ( nauczyciele przyrody ),
- samooceny.

· Oceny zostaną wystawione po ewaluacji - na następnej lekcji ( po oddaniu kart samooceny ).

Ustalono następujące kryteria:

· zawartość merytoryczna ................................ ......................................... 1 - 5 pkt
( wykorzystanie wiedzy )
· sposób prezentacji .............................. .................................................... 1 – 5 pkt
( dobór materiału, atrakcyjność )
· zaangażowanie wszystkich członków ...................... ............................ 1 – 5 pkt
grupy w prezentację
· umiejętność publicznego wystąpienia ..................... ............................. 1 – 5 pkt
Uczniowie przygotowywali plakat w klasie ( 30 minut ).

Nauczyciel był obserwatorem pracy. Miał możliwość porównania swoich ocen
z ocenami innych nauczycieli.


IV – prezentacja odbyła się przed zaproszoną publicznością - nauczycielami
przyrody.

Uczniowie otrzymali po 5 minut ( każda grupa ), a następnie wypowiadali się
nauczyciele - oceniając prace uczniów. Swoje oceny przedstawili też uczniowie.


V - ewaluacja:

· spontaniczne oceny uczniów zaraz po prezentacji,

· karty oceny ( nauczycielki prowadzącej oraz obserwatorów ),

· samoocena ( na karcie, przygotowanej przez nauczycielkę prowadzącą lekcję ),

· oceny i podsumowanie.


Najwyżej zostały ocenione dwa plakaty:

- „ Najgroźniejsze” śmieci województwa pomorskiego.

- Najciekawsze obiekty przyrodnicze województwa pomorskiego.

Innym pracom też nie szczędzono pochwał. Wykonane przez uczniów prace

zostaną zaprezentowane w szkole z okazji obchodów Dnia Ziemi.






Opracowanie scenariusza i przeprowadzenie dwugodzinnej lekcji otwartej:
Bogusława Bartelik










Karta samooceny


................................................................................ .............................................................
imię i nazwisko grupa

· Opisz swoją pracę w grupie ( zakres obowiązków ), wyjaśnij z jakich
korzystałeś źródeł.








· Co sprawiło Ci największy kłopot ?









· Jak układała się współpraca w grupie ?









· Oceń prezentację swojej grupy ( wg podanych kryteriów ):

- zawartość merytoryczna ..................................... ......................................... 1 – 5 pkt
( wykorzystanie wiedzy )
- sposób prezentacji ...................................... ..................................................1 – 5 pkt
( dobór materiału, atrakcyjność, innowacje artystyczne )
- zaangażowanie wszystkich członków ..................................... ....................1 – 5 pkt
grupy w prezentację
- umiejętność publicznego wystąpienia............................ ...............................1 – 5 pkt

· Oceń swoją pracę wg kryteriów szkolnych ( podkreśl ocenę ):
celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny.

Opracowanie ankiety: Bogusława Bartelik
EWALUACJA LEKCJI

Prezentacja okazała się dla mnie zaskoczeniem. Uczniowie dobrze zaplanowali pracę, pomysły na wizualizację treści były dosyć dobre ( niektóre doskonałe ), techniki wykonania - różnorodne, najsłabiej wypadły prezentacje. Uczniowie - bez wątpienia - przygotowani do lekcji, nie umieli opanować stresu, związanego z wystąpieniem publicznym. Paraliżująco podziałała także obecność zaproszonych gości. Prezenterzy w trakcie wystąpienia zmienili plany, nie umieli oderwać się od notatek i w rezultacie niektórzy „odczytywali” swoje wystąpienia. Wypowiedzi uczniów potwierdziły moje spostrzeżenia. Uczniowie - często krytykowani za obojętność i lekceważenie obowiązków - okazali się odpowiedzialnymi za podjęte zadania.

Po analizie dokonanej przeze mnie i zaproszone nauczycielki, doszłyśmy do wniosku, że najwyżej oceniono zawartość merytoryczną wystąpień wszystkich grup oraz zaangażowanie uczniów w prezentację prac. Nisko oceniono natomiast
umiejętność publicznego wystąpienia, mały zasób słów, nieumiejętność nawiązania kontaktu ze słuchaczami.

Publiczność podkreślała ogrom pracy, którą wykonali uczniowie, oglądano mapki, ilustracje, plany wycieczek.

Po przeanalizowaniu kart samooceny uczniów doszłam do wniosku, że uczniowie oceniła się wnikliwie, formułując swoje opinie. Ich oceny i nasze - nauczycielskie okazały się zbliżone. Wszyscy zgodnie podkreślali, że największym problemem okazał się stres.

Uczniowie podkreślali fakt, że wykonali sporo pracy, sięgnęli do różnych
źródeł i przeżyli „intelektualną przygodę”. Pozytywnie ocenili pracę w grupach.

W trakcie ewaluacji doszłam do wniosku, że trzeba:

· ośmielać uczniów i częściej stwarzać okazje do występowania przed
publicznością,

· współpracować z polonistami i ćwiczyć sprawność językową,

· organizować lekcje, na których uczniowie mogliby przemawiać, prezentować
swoje stanowisko.


Ewaluacja lekcji otwartej: Bogusława Bartelik.












INSTRUKCJA



Otrzymaliście trzy kartki papieru A4:

- na jednej - zapiszcie podział obowiązków w grupie.

Wybierzcie:

· lidera - kieruje pracą i odpowiada za jej wynik,

· prezentera - omawia projekt, wyjaśnia dobór treści - technikę wizualizacji,

· analityka - omawia sposób waszej pracy: podział zadań, wybór pomysłu,

współpracę.

Przy każdym nazwisku podajcie przydział zadań.

- na drugiej kartce - naszkicujcie projekt plakatu,

- na trzeciej kartce - wypiszcie materiały potrzebne do wykonania plakatu.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie