Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Nastroje Skawińskiego w Latarniku

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 17498 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 SCENARIUSZ LEKCJI


Temat lekcji: Opisujemy zmieniające się nastroje Skawińskiego w oparciu o nowelę „Latarnik” H. Sienkiewicza.
Cele lekcji
Uczeń powinien:
- umieć pracować z tekstem;
- analizować i selekcjonować informacje;
- pracować metodami aktywizującymi;
- współpracować w grupie;
- nazywać uczucia bohatera.
- być wrażliwym na los drugiego człowieka.
Metody pracy:
- słoneczko;
- praca z tekstem;
- metaplan.

Pomoce dydaktyczne:
- „Latarnik” H. Sienkiewicza


Tok lekcji:
1. Wprowadzenie.
Refleksje na temat losu człowieka. Nawiązanie do losów Skawińskiego – jaki był jego los, od czego zależał?
2. Jakie uczucia towarzyszą Skawińskiemu? (metoda słoneczka)

samotność
szczęście
tęsknota
radość
ból
rozpacz

3. Podanie i zapisanie tematu.
4. Analiza tekstu pod kątem zmieniających się nastrojów Skawińskiego.
a) co przeżywał Skawiński, kiedy objął posadę latarnika? ( ukojenie, spokój, ukojenie, bezpieczeństwo, doznał ulgi po długiej tułaczce, był szczęśliwy, bo szczęście utożsamiał ze stabilizacją i spokojem, zadowolony z samotności- otaczająca go przyroda dodawała mu odwagi i optymizmu )
b) co poczuł latarnik, gdy otrzymał niespodziewanie paczkę z polskimi książkami? ( stracił spokój, harmonię, a miejsce spokoju zastąpił silny poryw uczucia wielkiej, niespodziewanej radości, płynącej z miłości do kraju, z cudu, jakim były polskie książki na samotnej wysepce, pojawia się czas na wspomnienia)
c)co czuje bohater, gdy musi opuścić Aspinwall? (cierpienie, zmęczenie, stracił poczucie bezpieczeństwa, niepokój o własny los, o miejsce, w którym będzie mógł spocząć, jego udziałem będzie strach przed utratą tego, co odzyskał, choć pozostało mu niewiele-książka i uczucia)
5. Wspólne redagowanie opisu zmieniających się nastrojów Skawińskiego i zapisanie go do zeszytu.
6. Podsumowanie lekcji – odpowiedzi na pytania (metoda metaplanu):
- jaki był los Skawińskiego?
- jaki być powinien?
- co należy zmienić? Wnioski.
7. Zadanie pracy domowej.
Napisz, jaki mógłby być los Skawińskiego.

Opracowała: Marzena Jędrzejewska
Samorządowe Gimnazjum w Bolszewie



Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie