Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Teatr lalek jako forma terapii osób upośledzonych umysłowo

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1800 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Opracowały: Agata Markiewicz
Anna Florczak



Dziewczęta mieszkające w internacie są różne pod względem charaktero-logicznym i z różnymi dodatkowymi schorzeniami – nadpobudliwe, z zaburzeniami w zachowaniu, bardzo nieśmiałe, zalęknione, zakompleksione, niektóre z zaburze-niami mowy (jąkanie się, seplenienie).
Na pomysł stworzenia teatru lalkowego wpadła jedna z naszych koleżanek – wychowawczyni w internacie.
Teatr lalek powstał w 1994 roku.
Dziewczęta pod kierunkiem wychowawczyń z internatu przygotowały sceno-grafię, a przy wykonaniu lalek pomogły koleżanki z kierunku kształcenia: krawiec.
Fachowych porad udzielili młodzi aktorzy z białostockiego Teatru Lalek.
Pracę z pierwszym scenariuszem rozpoczęłyśmy od przydziału ról odpowia-dających możliwościom psychofizycznym dziewcząt.
Główne role zostały rozdzielone między wychowanki dobrze mówiące, drugo-planowe otrzymały wychowanki z wadami wymowy. Próby odbywały się 2-3 razy w tygodniu. Dodatkowo pracowałyśmy nad dekoracją – szkielet sceny stanowiła drewniana konstrukcja (pomógł ją wykonać szkolny konserwator). Dekoracje po-wstałę z płótna i papieru pomalowanego farbami plakatowymi. Niektóre elementy, np. konie, powstały z tektury i zostały odpowiednio pomalowane.
Po kilku próbach okazało się, że każda z wychowanek (nawet nieśmiałe, z wadą wymowy, nadpobudliwe) znalazła miejsce w bajce.
Dziewczęta czuły się jedyne i niezastąpione w swojej roli.
Wychowanki polubiły formę zajęć teatralnych.
Uwieńczeniem kilkumiesięcznej pracy z bajką był występ dla większej widowni. Na premierę sztuki pt. „Knyps z czubkiem” zostali zaproszeni uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 35 w Białymstoku.
Następną sztuką, która została przygotowana przez dziewczęta był „Kopciuszek” oraz „Baśń o niebieskiej róży i śpiącej królewnie”. Z każdą z tych sztuk wycho-wanki internatu oraz wychowawczynie odwiedzały niektóre białostockie przed-szkola oraz Szkołę Podstawową nr 35 w Białymstoku.
Przedstawimy teraz po kolei wszystkie etapy pracy nad przedstawieniem teatra-lnym:
a) Praca ze scenariuszem
Próby i występy poprzedzają przygotowania związane z pracą nad scenariuszem, zaznajomieniem młodzieży z treścią bajki, doborem ról, a następnie prace indy-widualne z każdą wychowanką (nauka roli), praca zespołowa, prace związane z przygotowaniem lalek, scenografii, rekwizytów, dekoracji, oświetlenia.
Próby to prace indywidualne z każdą wychowanką – nad dykcją, ćwiczenia ko-ordynacji ruchów (niektóre dziewczęta występowały „żywo”), nauka gestów, mi-miki, kroków, ćwiczenie pamięciowego opanowania tekstu oraz poruszanie lalką (dość ciężką).
Próby odbywały się systematycznie. Aby nie przeciążyć wychowanek trwały około 45 minut dwa razy w tygodniu wieczorem, po wszystkich zajęciach.
b) Przydział ról
Bardzo ważnym elementem jest dopasowanie roli do potrzeb i możliwości dziewcząt, aby potrafiły wczuć się w role i umiały je odegrać. Przy doborze roli brane były pod uwagę: sprawność fizyczna, umiejętność mówienia, temperament oraz pragnienia wychowanek. Odpowiednio dobrane role pomagają zaspokoić indywidualne potrzeby dziecka, uczą lepszego „wypowiadania” się słowem, gestem, mimiką, ruchem, uczą wyobraźni i utożsamiania się z drugą osobą.
Funkcje TERAPEUTYCZNE teatrzyku lalek:
W czasie grania wychowanki zapominają o sobie, o swoich problemach, nie-doskonałościach. Role pełnią przede wszystkim funkcje TERAPEUTYCZNE, likwidując kompleksy, dodając wiary we własne możliwości, wreszcie mogą pomóc w leczeniu nadpobudliwości, gdy są umiejętnie dobrane wykorzystują zasoby energii dziecka. Bardzo ważnym elementem jest umiejętność wykorzystania twórczej energii wychowanek, ich spontaniczności i emocjonalności oraz po-budzenie często ograniczonej wyobraźni. Uwidacznia się to podczas prób – gdzie dziewczęta potrafią odegrać rolę bez rekwizytów wyobrazić, że szafka to np. góra.
Podczas prób okazywało się, że dziewczęta nieśmiałe, pełne kompleksów zaczynały aktywnie uczestniczyć w zajęciach.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie