Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wspomaganie prawidłowego rozwoju dzieci

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1297 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Wspomaganie prawidłowego rozwoju dzieci – Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne


Jedną z podstawowych potrzeb człowieka jest ruch, który towarzyszy mu przez całe życie. Przejawia się on w różnych formach: w zabawie, aktywnym wypoczynku oraz pracy. Już starożytni filozofowie wskazywali na rolę ruchu dla rozwoju intelektualnego człowieka.
Znaczenie ruchu dla rozwoju człowieka wykazał i wykorzystał praktycznie między innymi Węgier Rudolf von Laban. Odkrył on, że dzięki ruchowi czło-wiek wyraża swoje uczucia, odzyskuje poczucie swobody (odprężenia), ruch umożliwia mu nawiązanie fizycznego kontaktu z otaczającą rzeczywistością i jest warunkiem jego zdrowia psychicznego.
Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne opiera się na teorii R. Labana oraz własnych doświadczeniach w pracy z dziećmi upośledzonymi.
W.Sherborne wypracowała terapeutyczny system ćwiczeń, który wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspokajanych w kontakcie z dorosłymi w trakcie tzw. „baraszkowania”. Fenomen metody polega na jej prostocie i naturalności. A podstawowe założenia to rozwijanie przez ruch:
- świadomości własnego ciała i usprawnianie ruchowe,
- świadomości przestrzeni i działanie w niej,
- dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.
Udział w zajęciach prowadzonych tą metodą stwarza dziecku okazję do: pozna-nia własnego ciała, przestrzeni która je otacza, działania w tej przestrzeni, dzie-lenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi kontaktu. Dzięki temu zdobywa ono zaufanie do siebie i innych, czuje się bezpiecznie i staje się bar-dziej aktywne, może być twórcze.
Metoda proponowana przez W. Sherborne jest:
- naturalna - bo ruch jest potrzebą naturalną,
- uniwersalna - jest dla każdego, a jej program może być modyfikowany,
- spontaniczna - słuchamy pomysłów dzieci stwarzając okazję do ich twór-czej aktywności.
Ćwiczenia wspomagające rozwój dziecka stosowane w metodzie ruchu rozwija-jącego to:

Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała

W rozwoju wiedzy o własnym ciele możemy wyróżnić kolejne etapy: wyczu-wanie własnego ciała, nazywanie części ciała, utrwalanie wiedzy o naszym cie-le. Na tej podstawie wykształca się świadoma kontrola ciała i jego ruchów. Sto-py, kolana, uda, nogi to części ciała, których poznanie i opanowanie powinno nastąpić jak najwcześniej. Są one szczególnie ważne ze względu na rolę jaką pełnią. Kontrola ich jest niezbędna do utrzymania pełnej równowagi ciała.

Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w oto-czeniu

To ćwiczenia ściśle związane z poprzednią grupą. Należy znać siebie, mieć pewność działania, aby nawiązywać kontakty z innymi osobami. Ćwiczenia te umożliwiają poznanie otoczenia, dzięki czemu dziecko może czuć się swobod-nie i nie obawiać się go.

Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą

Polegają na zdobywaniu i wymianie wspólnych doświadczeń podczas zajęć ru-chowych. Ich rezultat zależy od stopnia zaangażowania ćwiczących. W ćwicze-niach tych partner „ bierny” jest pod opieką osoby aktywnej. Partnerzy poznają siebie, swoją siłę, wspólnie przeżywają wykonywane zadania. Ćwiczenia te są przede wszystkim dobrą zabawą, w trakcie której uchodzą nagromadzone emo-cje oraz napięcia.

Ćwiczenia twórcze

Pozwalają nawiązać i pogłębiać stosunki międzyludzkie, poznać sytuacje, któ-rych ćwiczący mógłby nie doświadczyć w innych warunkach. W trakcie zajęć każde dziecko może być twórcą w stopniu, jakim sobie tego życzy.

Wymienione ćwiczenia mogą występować w różnych formach: jako zaję-cia z jednym dzieckiem, zajęcia w parach lub jako zajęcia dla trzech, lub więk-szej liczby osób. Zakres ćwiczeń może być mniej lub bardziej rozszerzony zgodnie z potrzebami, stopniem zaawansowania, możliwościami. Prowadząc zajęcia, należy zwrócić uwagę na wyrabianie umiejętności koncentracji uwagi oraz zdolności nawiązywania kontaktów z innymi, na osiąganie wzajemnego zaufania przez „opiekę” nad współćwiczącym oraz oddanie się samemu pod opiekę partnera.
Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne znajduje zastosowanie jako metoda terapii: w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, z dziećmi z tzw. normą intelektualną, przejawiających zaburzenia w zakresie sfery emocjonalnej i społecznej, z dziećmi mającymi trudności w czytaniu, pisaniu i dziećmi jąkającymi się. W zajęciach z dziećmi upośledzonymi umysłowo nie kładziemy nacisku na uzyskiwane osiągnięcia, lecz na stopniowe zwiększanie
możliwości dzieci w czasie ćwiczeń. Ogromną wartością tej metody jest to, że można osiągnąć zamierzone efekty eliminując nakaz i przymus. Praktycy pod-kreślają, że osoby o obniżonej sprawności umysłowej dzięki tej metodzie łatwiej i szybciej nawiązują kontakty z rówieśnikami, chętniej uczestniczą we wspól-nych zajęciach, lepiej oceniają własne możliwości i są pewniejsze siebie.
Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne upowszechniła się w Polsce na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku i zajmuje ważne miejsce w procesie terapeutyczno - wychowawczym.





Bibliografia


1. Bogdanowicz M. „Metoda Weronikki Sherborne w terapii i wspomaganiu
rozwoju dziecka”, WSiP, Warszawa 1998
2. Sherborne W. „Ruch rozwijający dla dzieci” PWN, Warszawa 1997





opracowała:
Katarzyna Polkowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie