Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystanie rysunków na lekcjach języka obcego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1463 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Wykorzystanie rysunków wykonywanych przez uczniów w nauce gramatyki i leksyki języka obcego.

Do napisania tego artykułu skłoniły mnie osobiste doświadczenia nauczyciela języka angielskiego. Pomimo ogromnej oferty podręczników, różnego rodzaju dodatkowych materiałów oraz dostępu do informacji za pośrednictwem internetu aktywność uczniów w czasie zajęć stale się obniża. Nieprawdziwe jest twierdzenie, że dzieje się tak wszędzie i,że wszyscy uczniowie są coraz mniej zainteresowani nauką języków obcych. Zastanawia jednak fakt, że pomimo tak dużego wyboru i dostępności materiałów potrzebnych do opanowania języka obcego uczniowie nie czują potrzeby, aby z nich korzystać. Powstają pytania: Czy oferowane materiały odpowiadają potrzebom uczniów? Czy poruszają interesujące ich tematy? Czy zachęcają do udziału w zajęciach? Czy potrafią zmobilizować do pracy? I kolejne pytania:, Co zrobić w obliczu takiej sytuacji? Co zmienić na lekcjach, aby uczniów, choć trochę „zaktywizować” i zachęcić do jakiegokolwiek działania?
Oto kilka przykładów, które pokazują, w jaki sposób można wykorzystać prace/rysunki wykonane przez naszych uczniów na lekcjach języków obcych.
Dlaczego właśnie rysunki?
Doświadczenia wielu nauczycieli potwierdzają, że stereotypowe pytania typu, „Co robiłeś/robiłaś w czasie weekendu?” nie wywołują zamierzonego przez nas efektu, jakim ma być konwersacja czy dyskusja. Tylko uczniowie bardziej odważni uczestniczą w tego rodzaju ćwiczeniach, reszta natomiast stwierdza, że nie zdarzyło się nic interesującego i godnego uwagi, w związku z czym nie ma nic do powiedzenia. Nauczyciele, którzy w swojej pracy często wykorzystują rysunki uczniów do nauki słownictwa, gramatyki czy do stymulowania rozmowy zauważyli, że już samo wykonanie rysunku w trakcie trwania lekcji wymaga od ucznia skoncentrowania się nad zadaniem. Gotowy rysunek natomiast uruchamia wyobraźnię w rezultacie czego uczniowie chętniej się wypowiadają i stają się bardziej aktywni w czasie lekcji.
1.Wzbogacanie słownictwa: a)uczniowie rysują miejsce, w którym spędzili wakacje b)nauczyciel wybiera następnie ochotnika, który przychodzi do tablicy ze swoim rysunkiem,
c) rysunek mocujemy na tablicy i prosimy pozostałych uczniów o przyjrzenie się pracy kolegi/koleżanki a następnie o zadawanie pytań z nim związanych. W trakcie opowiadania o swoich wakacjach/miejscu, w którym je spędził/spędziła uczeń/uczennica wykorzysta słowa, które już zna. Jest to jednak dobra okazja do tego,aby wprowadzić nowe wyrażenia, które związane są z zadawanymi pytaniami bądź samą wypowiedzią ucznia. Modyfikacją tego ćwiczenia może być rozmowa w parach na podstawie powstałego rysunku. Ćwiczeniem utrwalającym nowo poznane słownictwo może być zadanie domowe, w którym uczniowie piszą na temat wakacji. Tematów leksykalnych do wykorzystania rysunków w ten lub podobny sposób jest wiele np.: rodzina, prognoza pogody, dom,w którym mieszkasz, sporty, które uprawiasz itd., rozrywki itd.
2.Wprowadzanie nowej struktury gramatycznej:
a)chcąc wprowadzi strukturę „ I like playing tennis” możemy poprosić uczniów o narysowanie 5 czynności, które są przez nich chętnie wykonywane oraz 5 , których nie lubią robić b)uczniowie rozmawiają o swoich ulubionych i mniej lubianych czynnościach w parach bądź mówiąc o obrazkach powieszonych na tablicy starają się odgadnąć kto jest ich autorem na podstawie narysowanych czynności,
b)ćwiczenie II okresu warunkowego może przebiegać ciekawiej, jeżeli uczniowie wykonają rysunek przedstawiający ich przedsięwzięcia związane z wydaniem miliona dolarów. Na tej podstawie powstają zdania typu „ If I had one million dollars I would „ ,które mogą stanowić bazę do pracy w parach lub grupach. Rysunki mogą zostać również umieszczone na tablicy i służyć jako „stymulus” do mówienia.
c)innym przykładem wprowadzenia nowej struktury gramatycznej(np. „used to”) jest wykonanie rysunków związanych z naszymi nawykami w przeszłości-tak jak w poprzednich ćwiczeniach mogą one być podstawą do dalszej pracy w parach/ grupach bądź do pracy wspólnej całej klasy.
3.Ćwiczenie rozumienia ze słuchu:
a)nauczyciel wybiera/pisze tekst (nie może on być jednak zbyt długi), który następnie czyta a uczniowie rysują to, co jest „dyktowane”. Kontynuacją tego rodzaju ćwiczenia może być pisemny opis obrazka, który został narysowany przez ucznia. Tematy, które dobrze się sprawdzają w tym ćwiczeniu to pogoda, relacje rodzinne oraz sytuacje dnia codziennego.
Reasumując można powiedzieć, że warto jest wykorzystywać
rysunki naszych uczniów,chociażby od czasu do czasu, gdyż urozmaicają one tradycyjnie stosowane metody, zachęcają uczniów do aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz wypowiadania się na różne tematy.


Bibligrafia: Hahn, C. 1985 “A guide to using students’ drawings in the language classroom”.


mgr Monika Wachowicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie