Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
O „czarodzieju, który ptakom wydarł tajemnicę lotu”

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4197 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Cele:

  • historia Dedala i Ikara, ocena osobowości obu bohaterów, wnioskowanie i dyskutowanie,
  • kształtowanie umiejętności wypowiedzi kilkuzdaniowej,
  • dostrzeganie ciągłości kulturowej,
  • krzyżówki mitologiczne – ćwiczenia utrwalające wiedzę,
  • kształtowanie szacunku dla doświadczenia życiowego starszego pokolenia,
  • kształtowanie przekonań o potrzebie postaw ikaryjskich dla postępu ludzkości.
Metoda: problemowa, praca z tekstem, ćwiczenia – utrwalenie.
Tok lekcji:
  1. Nawiązanie:
    1. Jakie mity poznaliśmy?
    2. Co to jest mit?
    3. Jak nazywa się zbiór mitów?
  2. O czym opowiada mit pt. „Dedal i Ikar”? Kim byli Dedal i Ikar?
  3. Wypisz z mitu nazwy własne. (Kreta, wyspy Samos, Paros, Delos, Ikaria, Morze Ikaryjskie, Sycylia)
  4. Dyskusja:
    Problemy:
    • Jakie dwie różne osobowości reprezentują Dedal i Ikar?
    • Która z nich jest wartościowsza? Dlaczego? (zapisać na tablicy)
    Określimy dwie postawy, pomoże słownictwo (zapisane na tablicy)

    Dedal Ikar
    zachować ostrożność,
    postępować z rozwagą,
    zachować rozsądek,
    być rozsądnym,
    iść ustaloną drogą,
    korzystać z doświadczenia mierzyć wysoko,
    zdobywać przestrzenie,
    szukać nowych dróg,
    podejmować ryzyko,
    doznać uczucia triumfu
    upoić się lotem,
    być lekkomyślnym,
    marzyć
  5. Kilkuzdaniowe wypowiedzi uczniów – próba określenia postawy Dedala i Ikara.
    Redagowanie notatki.

    Dedal Ikar
    zachowuje ostrożność,
    postępuje z rozwagą,
    zachowuje rozsądek,
    idzie ustaloną drogą,
    korzysta z doświadczenia życiowego mierzy wysoko,
    zdobywa przestrzenie,
    szuka nowych dróg,
    podejmuje ryzyko,
    doznaje uczucia triumfu
    upaja się lotem,
    jest lekkomyślnym,
    marzy
    realista idealista
  6. Jak jednym wyrazem określimy takie osobowości – postawy.
    (realista – idealista)
  7. Wykonać ćwiczenie 7, strona 42
  8. Wykonać ćwiczenie: (załącznik nr. 1)
    Który z bohaterów mitu:
    uosabia tęsknotę za ojczyzną:
    .....................................................................
    pragnienie niezależności od innych i wolności: .........................................
    uosabia fascynacje człowieka tym, co nieznane: .......................................
    upaja się swobodą, lotem:
    ..........................................................................
    jest marzycielem i ponosi klęskę:
    ..............................................................
    jest dalekowzroczny i rozsądny:
    ................................................................
  9. Która z tych osobowości (postaw) jest wartościowsza? (dyskusja).
  10. Ćwiczenie: (załącznik nr. 2)
    W naszym języku funkcjonuje wyrażenie „ikarowy lot”. Przepisz zdania, zastępując odpowiedni fragment wyrażeniem „ikarowy lot” we właściwej formie.
    Próba poprawienia ocen niedostatecznych okazała się nieudanym zamierzeniem.
    ............................................................................ ................................................................................ ................................................................................
    Zorganizowanie wycieczki klasowej było ryzykownym przedsięwzięciem.
    ............................................................................ ................................................................................ ................................................................................
  11. Wniosek:
    Nie można jednoznacznie określić. Dyskusja pozostaje otwarta.
    Dedal jest wzorem człowieka doświadczonego, przezornego, roztropnego. To realista, mocno stąpający po ziemi.
    Ikar – upojony lotem, nie pamiętał o wskazówkach ojca, nie korzysta z jego doświadczenia: marzyciel; ryzykuje życie, by sięgnąć wyżej, by sprawdzić ile może człowiek. Ponosi klęskę, ale bez ryzyka nie byłoby postępu.
  12. Co znaczy wyrażenie „ikarowy lot? ikarowy: «dotyczący Ikara, greckiego bohatera mitycznego»
    Ikarowe loty «śmiałe plany, ryzykowne przedsięwzięcia, których realizacja może się skończyć tragicznie»
    Słownik Języka Polskiego, PWN
  13. Podsumowanie:
    Jakie postawy (osobowości) człowieka dzisiaj poznaliśmy?
    Jakie uczucia przeżywał Ikar szybując na skrzydłach w powietrzu?
    Nazwij uczucia, które przeżywał Dedal po śmierci syna?
  14. Praca domowa:
    • Ułóż kilkuzdaniową wypowiedź na temat: Która postawa, Dedala czy Ikara jest ci bliższa i dlaczego?
    • Rozwiąż krzyżówkę:
    • Narysuj ilustrację do mitu pt: „Dedal i Ikar” (jeśli masz ochotę).
Załączniki:
  1. Ćwiczenie:
    Który z bohaterów mitu:
    uosabia tęsknotę za ojczyzną:
    ...............................................................................
    pragnienie niezależności od innych i wolności:
    ...................................................
    uosabia fascynacje człowieka tym, co nieznane:
    .................................................
    upaja się swobodą, lotem:
    ....................................................................................
    jest marzycielem i ponosi klęskę:
    ........................................................................
    jest dalekowzroczny i rozsądny:
    ..........................................................................
  2. Ćwiczenie:
    W naszym języku funkcjonuje wyrażenie „ikarowy lot”. Przepisz zdania, zastępując odpowiedni fragment wyrażeniem „ikarowy lot” we właściwej formie.
    Próba poprawienia ocen niedostatecznych okazała się nieudanym zamierzeniem.
    ............................................................................ ................................................................................ ................................................................................
    Zorganizowanie wycieczki klasowej było ryzykownym przedsięwzięciem.
    ............................................................................ ................................................................................ ................................................................................
  3. „ikarowy lot”: ikarowy:
    «dotyczący Ikara, greckiego bohatera mitycznego»
    Ikarowe loty «śmiałe plany, ryzykowne przedsięwzięcia, których realizacja może się skończyć tragicznie»
    Słownik Języka Polskiego, PWN
Opracowała: Anna BanaszkiewiczMaj 2004

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie