Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Warsztat pracy wychowawczej nauczyciela

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 41553 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Warsztat pracy jest pojęciem bardzo szerokim. W moim rozumieniu są to warunki, w których pracuję, formy, metody i narzędzia, które stosuję. Juliusz Radziewicz w książce „Wychowawca i jego klasa” określa jako warsztat pracy wychowawcy jego klasę szkolną, dzieci i ich problemy. Potrzeba rozwoju warsztatu pracy wynika z dwóch powodów. Pierwszy tkwi w samej istocie pracy pedagoga, drugi dotyczy potrzeb edukacyjnych, jakie przyniósł przełom formacyjno – kulturowy w Polsce.
Od początku swojej pracy zawodowej związana jestem z wiejską szkołą. W tym roku szkolnym po raz kolejny objęłam wychowawstwo w klasie pierwszej.
Szkoła na wsi różni się w znacznym stopniu od szkoły w mieście. Wynika to między innymi z roli, jaką spełnia w środowisku lokalnym. To w niej uczniowie zdobywają wiedzę, ale musi ona zastąpić im również dom kultury, kino, teatr i inne rozrywki, które mają dzieci z miasta. Dlatego pracując na wsi zdaję sobie sprawę, że muszę być wszechstronna i twórcza, by wypełnić w prawidłowy sposób rolę wychowawcy.
Traktując wychowanie w szkole jako proces zachodzący w relacji wychowawca- wychowanek można wyodrębnić w nim dwa istotne obszary oddziaływań. Są to działania związane z opieką, ochroną, dostrzeganiem i rozumieniem aktualnych problemów wychowanka oraz reagowanie na nie. W obszarze tym mieszczą się problemy edukacyjne związane z zapobieganiem uzależnień, przemocy i edukacji prozdrowotnej. Drugie to działania związane z kształtowaniem postaw wobec innych ludzi oraz samego siebie.
Pracę w klasie rozpoczynam od opracowania planu działań wychowawczych. To w nim umieszczam zadania, które będę realizować w danym roku szkolnym. Pisząc plan biorę pod uwagę wiek dzieci, ich potrzeby, kompetencje oraz to, że obecne siedmiolatki różnią się od swoich rówieśników sprzed kilkunastu lat. Pamiętam również, że w dobie reformy oświaty praca wychowawcy ulega pewnym zmianom, w miejsce dotychczasowych metod i form pracy pojawiają się nowe, lepiej służące obecnym potrzebom.
Nauczyciel wychowuje nie tylko przez to, co wie i umie, lecz przede wszystkim poprzez własny przykład. Musi on umieć odróżnić dobro od zła, autentyzm od pozorów, podejście przystosowawcze od nowatorskiego, pogodzić potrzebę wszechstronnego rozwoju wychowanka z przygotowaniem go do podejmowania działalności w wybranych obszarach aktywności. O rozstrzyganiu każdego z wymienionych problemów decyduje wychowawca sam.
W tym roku szkolnym, aby wzbogacić swój warsztat włączyłam do pracy z dziećmi grę motywacyjną „Bank Sukcesów”, która pomaga mi zachęcić dzieci do odpowiedniego zachowania. W grze promuje się „superami” takie wartości jak koleżeństwo, wzajemna pomoc, uczciwość, aktywność oraz zgodną współpracę. Natomiast agresja, zarówno słowna jak i fizyczna, jest ostro potępiana. Za takie postępowanie traci się supery. Gra podoba się uczniom i motywuje ich do dalszej pracy nad sobą.
Szkoła na wsi jest instytucją kulturotwórczą. W miarę możliwości organizujemy na terenie placówki przedstawienia teatralne, spotkania z muzykami, z twórcami ludowymi mieszkającymi na terenie gminy oraz ekspozycje ich prac. W planie pracy uwzględniam również organizację różnorodnych imprez środowiskowych z udziałem społeczności tej miejscowości oraz władz lokalnych. W trakcie ich trwania przeprowadziliśmy licytację prac wykonanych przez dzieci. Pomysł bardzo spodobał się rodzicom.
Ważny jest styl pracy, czyli zdolność wychowawcy do wychodzenia poza utarte schematy, wyzwalania się z krępujących rygorów rutyny, wprowadzania elementów postępu, poszukiwania nowych i oryginalnych rozwiązań w pracy wychowawczej. Nauczyciela powinno charakteryzować nastawienie innowacyjne, niekonwencjonalne podejście do funkcji wychowawczych, oferowanie wyborów stymulujących aktywność wychowanków. Moim podopiecznym dałam szansę odnalezienia swego miejsca w wielu dziedzinach aktywności oraz różnych sposobach pełnienia ról społecznych poprzez utworzenie w szkole gromady zuchowej. Jest to dla dzieci wiejskich możliwość ciekawego spędzenia wolnego czasu oraz wyjazdu na wypoczynek letni i zimowy, a dla mnie nowy sposób oddziaływań wychowawczych na grupę. Dzięki systematycznie odbywającym się zbiórkom w znacznym stopniu poprawił się mój kontakt z dziećmi. Mają oni do mnie większe zaufanie i zwierzają ze swoich problemów, które wspólnie rozwiązujemy. Aby moja praca jako drużynowej była bardziej efektywna, wzięłam udział w kursie kierowników placówek wypoczynku. Zdobytą wiedzę wykorzystuję w organizowaniu koloni zuchowych.
W swojej pracy staram się nie popadać w rutynę, a wręcz przeciwnie ciągle doskonalić warsztat pracy. Jedna z możliwości, którą wykorzystuję to studiowanie bieżących nowości pedagogicznych i czasopism. Umożliwia mi to rozszerzanie wiedzy teoretycznej, jak również wzbogacanie działań praktycznych. Książka, która niedawno uatrakcyjniła moją pracę z klasą to pozycja M. Jachimskiej „Grupa bawi się i pracuje”. Jest to zbiór gier i zabaw psychologicznych, które mają znaczący wpływ na budowanie poczucia własnej wartości, uczą prawidłowej komunikacji. Śledzenie artykułów w czasopismach pedagogicznych pozwoliło mi między innymi dobrze zapoznać się z metodami aktywizującymi. W pracy z klasą zastosowałam je w celu lepszej integracji grupy. Rozpoczynając pracę z pierwszakami zdawałam sobie sprawę, że będę miała do czynienia z dziećmi o zróżnicowanym poziomie intelektualnym, różnym temperamencie, osobowości i o różnych doświadczeniach. Prowadzenie zajęć integrujących metodami aktywizującymi jednoczy klasę, ukazuje elementy wspólne: cechy osobowości, zainteresowania, postawy, a jednocześnie wzmacnia indywidualnie poszczególne dzieci.
Do głównych cech i umiejętności nauczyciela pomocnych w pracy z uczniami należą: szacunek do siebie, umiejętność słuchania, wyrażania siebie, przekazywania uczniom informacji zwrotnych oraz rozwiązywania konfliktów. Chcąc nadążyć za nowościami uczestniczę w organizowanych kursach i warsztatach, które doskonalą mnie jako nauczyciela i wychowawcę. Przedstawione pomysły często wcielam w życie klasy. Kurs „Doskonalenie umiejętności wychowawczych” zapoznał mnie z zagadnieniami dotyczącymi asertywności, akceptowania uczuć, komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz stosowania kar i pochwał. Umożliwiło mi to wprowadzenie innowacji w rozwiązywanie problemów, z jakimi borykają się dzieci podczas każdego dnia.
Podnoszenie poziomu oddziaływań wychowawczych zależy również od analizowania i utrwalania doświadczeń własnych oraz wprowadzania w życie nowych pomysłów. W związku z tym aktywnie uczestniczę w wewnątrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli. Na spotkaniach poruszamy tematy dotyczące pracy dydaktycznej i wychowawczej. Wychodzę z nich bogatsza o nowe pomysły, które często wykorzystuję w swojej klasie. Efektem tych spotkań jest między innymi szersze zapoznanie się ze sposobami i metodami pracy z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo. Dzięki uzyskanym wiadomościom udoskonaliłam swój warsztat oddziaływań wychowawczych.
W ramach pracy wychowawczo - opiekuńczej współpracuję z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej (GOPS) oraz Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną. W przypadku występowania u uczniów trudności wychowawczych kieruję ich na badania diagnostyczne. Wyniki tych badań ukierunkowują i ułatwiają mi pracę z poszczególnymi dziećmi. W związku z coraz trudniejszą sytuacją finansową rodzin moich uczniów nawiązałam ścisły kontakt z GOPS-em w celu uzyskania pomocy materialnej i rzeczowej, zorganizowania dożywiania oraz uzyskania pomocy w organizacji wypoczynku letniego.
W celu doskonalenia swojej pracy wychowawczej wykonuję pomoce oraz opracowuję narzędzia badawcze. Są wśród nich różnego rodzaju ankiety, testy, które ukazują mi, jaki jest stopień integracji klasy lub pozycja dziecka w grupie. Ważne jest, aby wychowawca miał pod ręką wszystko, co pozwoli mu świadomie ulepszać swą pracę, stawiać trafniejsze diagnozy, podejmować najwłaściwsze decyzje.
Właściwie przebiegający proces to ten, w którym staramy się doskonalić swoją pracę, umiemy krytycznie na nią spojrzeć, wyciągnąć wnioski z błędów, opracować i wdrożyć program naprawy.
Moim zdaniem podnoszenie efektywności oddziaływań wychowawczych wymaga od nauczyciela dobrze zorganizowanego i stale aktualizowanego warsztatu pracy. Zdaję sobie sprawę, że nie można stać w miejscu, ciągle należy szukać i odkrywać, aby rozwijać siebie i dzięki temu móc lepiej ukierunkowywać rozwój swoich wychowanków.




BIBLIOGRAFIA
1. Problemy opiekuńczo wychowawcze, 2000 nr 6
2. Problemy opiekuńczo wychowawcze, 2001 nr 5
3. Radziewicz J., Wychowawca i jego klasa, Warszawa 1986
4. Życie Szkoły, 2001 nr 8
5. Życie Szkoły, 2002 nr 1

OPRACOWAŁA MARIOLA WRYCZA

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie