Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Profilaktyka uzależnień

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1996 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Marzena Głowacka


Środki uzależniające (dragi) to chemiczne substancje pochodzenia roślinnego lub syntetyczne, których ludzie używają, by wpływać na swe doraźne samopoczucie i kondycję psychiczną, a czasem i fizyczną. To właśnie ten doraźny, a pożądany efekt jest pułapką, prowadzi, bowiem do uzależnienia się ludzi od środków chemicznych. Można mówić o zażywaniu i nadużywaniu środków psychoaktywnych.
Jeśli są one przyjmowane zgodnie z zasadami terapeutycznymi (np. morfina jako środek przeciwbólowy w lecznictwie) lub normami obowiązującymi w danym społeczeństwie (np. używanie alkoholu) mówimy o zażywaniu (używaniu). Trzeba jednak pamiętać, że każde zażycie niesie ze sobą ryzyko uzależnienia się (np. crak może uzależnić nieletniego już po pierwszej dawce). Nadużywanie to nieuzasadnione przyjmowanie środka psychoaktywnego w nadmiernych ilościach oraz w nieodpowiednim czasie. Wiąże się ono z wystąpieniem zaburzeń somatycznych i psychicznych, które zakłócają lub uniemożliwiają prawidłowe funkcjonowanie społeczne. Prowadzi też do uzależnienia się od przyjmowania takiego środka.
Człowiek uzależniony jest silnie przywiązany do narkotyku i traci kontrolę nad jego przyjmowaniem.
Uzależnić można się właściwie od każdego środka, jeśli jego przyjmowanie będzie miało dodatni wpływ na człowieka. Przerwanie lub zmniejszenie ilości środka powoduje pojawienie się zespołu abstynenckiego. Człowiek doznaje różnych przykrych dolegliwości fizycznych i psychicznych. Mogą to być, w zależności od przyjmowanej substancji, bezsenność, wymioty, biegunki, brak apetytu napady drgawkowe i zaburzenia świadomości w postaci majaczenia.
Uzależnienie od narkotyku jest stanem przymusu dalszego przyjmowania środka oraz zdobycia go za wszelką cenę. Możemy mówić tu o uzależnieniu fizycznym, psychicznym i społecznym. W osobowości jednostki uzależnionej zachodzą zmiany. Pojawiają się nowe rysy osobowości np. krótkotrwałe zmiany nastroju, wzrost drażliwości, skrytości, nerwowości, lęku, depresji, apatii, spadek wrażliwości, czułości. Występuje niska samoocena, niedojrzałość emocjonalna i społeczna, brak dążeń. Następują zmiany w kontaktach z rodzicami i rodziną oraz w kontaktach koleżeńskich. Objawami zmian osobowości są też: zaprzeczanie, kłamstwa, spóźnianie się, lęk, wrogość lub agresja przeciwko innym i sobie, brak instynktu samozachowawczego. Niepokojącymi sygnałami ostrzegawczymi są również zmiany aktywności i nawyków, wchodzenie w kolizję z prawem, zmiany w wyglądzie.
Gdy zachodzi podejrzenie, że uczeń zażywa narkotyki nauczyciel powinien przemyśleć i zebrać dane pochodzące z obserwacji własnych i innych nauczycieli, a jeżeli potwierdzają one hipotezę, że uczeń bierze ? wezwać rodziców i odbyć z nim rozmowę w ich obecności.
Trzeba ustalić czy uczeń jest uzależniony, czy bierze okazjonalnie oraz skierować go, w przypadku uzależnienia, do poradni. Gdy dziecko sięga po narkotyk rodzice nie powinni wpadać w panikę, udawać, że to nieprawda, usprawiedliwiać dziecko czy nadmiernie je ochraniać przed konsekwencjami zażywania narkotyków.
W takiej sytuacji należy spokojnie z dzieckiem porozmawiać, zastanowić się nad powodem sięgania po narkotyk i działać, gdyż problem sam się nie rozwiąże. Wspólnie ze specjalistą i dzieckiem trzeba ustalić reguły postępowania i konsekwentnie ich przestrzegać oraz stosować zasadę ograniczonego zaufania (tzn. starać się wiedzieć gdzie ono jest i co robi).
"Raz uzależniony - do końca życia uzależniony".
Człowiek, który kiedyś był uzależniony od narkotyków czy alkoholu, mimo że od dawna nie używa takich środków, nadal pozostaje w grupie ryzyka. Ponowne zażycie powoduje najczęściej nawrót choroby.
Dobra profilaktyka jest najskuteczniejszym, najtańszym i najbardziej humanitarnym rozwiązaniem problemu alkoholizmu i narkomanii wśród dzieci i młodzieży. Opracowano wiele programów, które realizowane są w szkołach poprzez programy edukacyjne i wychowawcze, zaangażowanie rodziców, opracowanie polityki szkoły dotyczącej używania środków odurzających, program współpracy ze środowiskiem lokalnym.
Programy edukacyjne dotyczące profilaktyki uzależnień można podzielić na cztery grupy:
1.Programy skoncentrowane na substancjach psychoaktywnych
2.Programy skoncentrowane na osobowości i rozwoju ucznia
3.Programy ukierunkowane na wybór i uczenie odmawiania
4.Programy prozdrowotne
Istnieją też programy łączące wyżej wymienione opcje.
Już w przedszkolu należy uświadamiać dzieciom, że znajdujące się w ich otoczeniu leki i różne artykuły chemiczne używane w gospodarstwie domowym mogą być szkodliwe dla zdrowia. Natomiast z dzieckiem 7-8-letnim trzeba rozmawiać na temat narkomanii, gdyż wtedy po raz pierwszy spotyka się z narkotykami w otoczeniu. Musi ono mieć świadomość tego, iż narkotyki są o wiele bardziej niebezpieczne dla dzieci niż dla dorosłych i że u dzieci szybciej niż u dorosłych dochodzi do uzależnienia, a jedyną gwarancją uchronienia się od nałogu jest niepodejmowanie prób z żadnym środkiem, zaś w kolejnych latach należy przekazać więcej wiadomości na temat alkoholu, tytoniu i narkotyków.
W klasach IV-VI pojawiają się silne tendencje do naśladowania rówieśników cieszących się popularnością zwłaszcza w środowisku pozaszkolnym. Jest to grupa szczególnego ryzyka, jeśli chodzi o pierwsze próby palenia papierosów, picia alkoholu oraz eksperymentowanie z narkotykami. Konieczne jest, więc kształcenie umiejętności rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienia mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy (tzw. zachowań asertywnych).
Jest wiele sposobów odmawiania. Można z dziećmi przećwiczyć stosowanie niektórych z nich np:
Powiedzenie: Nie, dziękuję?
- Zapalisz?!
- Nie dziękuję.
Zepsuta płyta
- Napijesz się?
- Nie dziękuję.
- Może jednak?
- Nie, dziękuję
- Spróbuj, jeden kieliszek Ci nie zaszkodzi.
- Nie, dziękuję.
Podawanie powodów lub wyjaśnień
- Napijesz się piwa?
- Nie, dziękuję. Nie piję tego świństwa.
Wzruszenie ramionami
- Idziemy na wagary?!
- (Odmawiasz wzruszając ramionami)
Zmiana tematu
- Robimy zadymę?!
- Poznałem wczoraj niezłą dziewczynę.
W ilości siła
Otaczaj się osobami, które nie palą, nie piją, nie biorą narkotyków, zwłaszcza, gdy spodziewasz się takich propozycji.
Unikanie sytuacji
Jeżeli znasz miejsca, gdzie trudno Ci będzie odmówić picia alkoholu, palenia papierosów lub używania narkotyków, to staraj się unikać tych miejsc.
Dziecko 12-letnie powinno unikać imprez, na których mogą pojawiać się narkotyki, umieć wymienić powody, dla których nie chce zażywać narkotyków, znać objawy i następstwa zażywania takich środków oraz przewidywać konsekwencje społeczne i prawne, wynikające z zażywania nielegalnych środków.
W klasach gimnazjalnych i licealnych młodzież powinna się orientować, jak środki psychoaktywne działają na poszczególne układy organizmu człowieka, jak organizm reaguje na nie zwłaszcza w połączeniu z alkoholem oraz w jaki sposób można pomóc innym ? już uzależnionym.
W Polsce zorganizowano sieć placówek diagnostyczno-leczniczych oraz uruchomiono telefony zaufania.
Dla przykładu:
Ogólnopolski Telefon Zaufania Narkotyki/Narkomania
0 801 199 990 (w godz. 1600 ? 2100)
Infolinia Stowarzyszenia Antynarkotycznego ?Karan?
0 800 120 289 (w godz. 1000 ? 1700 od poniedziałku do piątku)
Infolinia Pogotowia Makowego
0 800 120 359





Bibliografia
1.Z. Juczyński ?Narkomania. Podręcznik dla nauczycieli, wychowawców i rodziców.?
Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2002
2.H. Rylke ?Pokolenie zmian. Czego boją się dorośli??
WSiP Warszawa 1999

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie