Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Tendencja do zachowań konformistycznych uczniów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1697 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Opracowany dla potrzeb niniejszej pracy Arkusz zachowań konformistycznych, jest metodą, która została skonstruowana z myślą o poznaniu zachowań konformistycznych uczniów kl. IV , spostrzeganych przez nauczyciela.
Pytania pogrupowano w trzech kategoriach;
I kategoria dotyczy zachowań konformistycznych w relacjach nauczyciel – uczeń.;
II kategoria dotyczy stosunków występujących między uczniami;
III kategoria dotyczy zachowań konformistycznych wobec obowiązków szkolnych.
Arkusz zawiera 33 pytania. Każdemu stwierdzeniu odpowiadają trzy możliwe odpowiedzi: „często’’, „rzadko’’, „nigdy’’. Wybór zaznacza się„x .’’
Pytania nr: 1,2,3,4,7,8,9,10,11, w pierwszej części, 2,6,9, w drugiej i 1,2,3,5,7,8,9,10, w trzeciej, oceniamy odpowiednio na 2,1,0, pkt. Za wybór odpowiedzi „często’’, „rzadko’’, „nigdy’’.
Pytania nr: 4,5, w pierwszej części, 1,3,4,5,7,8,10,11, w drugiej i 4,6,11, w trzeciej oceniamy odwrotnie: 0,1,2, pkt.za odpowiedzi: „często’’, „rzadko’’, „nigdy’’. Maksymalna liczba punktów wynosi 66.
W świetle przyjętych założeń wyniki wysokie świadczą o dużym natężeniu zachowań konformistycznych, niskie zaś wskazują na przewagę zachowań nonkonformistycznych.
Przyjęłam następujące kategorie opisowe , dotyczące norm stenowych uzyskane po obróbce statystycznej.

7-10 - b.wysokie
6 - wysokie
5 - przeciętne
4 - b.niskie

Normy stenowe odpowiadające poszczególnym punktom uzyskanym w Arkuszu zachowań konformistycznych;

Ilość punktów / Sten

66-62 - 10
61 - 9
60 - 8
59 - 7
57-53 - 6
52-47 - 5
46-34 - 4
33-18 - 3
pon.17 - 2





ARKUSZ ZACHOWAŃ KONFORMISTYCZNY

Nazwisko i imię ucznia:
Nazwisko i imię nauczyciela:

Kwestionariusz ten zawiera szereg stwierdzeń dotyczących zachowania się ucznia w szkole. Każdemu stwierdzeniu odpowiadają trzy możliwe odpowiedzi: „często’’, „rzadko’’, „nigdy’’. Po przeczytaniu każdego stwierdzenia proszę wybrać tę spośród 3 możliwości, która pani zdaniem najlepiej określa zachowanie ocenianego ucznia i oznaczyć ją „x’’.

I kategoria: Często, Rzadko, Nigdy
1. Okazuje szacunek nauczycielowi
2. Wypełnia chętnie polecenia nauczyciela
3. Na lekcji jest uważny i zainteresowany
4. Bez pozwolenia wstaje z miejsca podczas lekcji
5. Przeszkadza na lekcji, rozmawia z kolegami
6. Odrabia zadania domowe
7. Jest przygotowany do lekcji
8. Zgłasza swą gotowość do odpowiedzi przez
podniesienie ręki
9. Systematycznie i starannie prowadzi zeszyty
10. Okazuje pomoc nauczycielowi w utrzymaniu
dyscypliny w klasie
11. Bierze udział w kółkach zainteresowań

II kategoria:
1. Wchodzi w konflikt z kolegami
2. Pożycza kolegom pomoce szkolne
3. Bez pozwolenia bierze pomoce szkolne kolegów
4. Skarży na swoich kolegów
5. Zachowuje się agresywnie w stosunku do młodszych
dzieci
6. Pomaga kolegom w nauce
7. Podpowiada kolegom w czasie ich odpowiedzi
8. Ściąga od kolegów w czasie zadań klasowych
9. Dba o bezpieczeństwo swoich kolegów
10. Wyśmiewa się i kpi ze swoich kolegów
11. Pozwala odpisywać swoje prace domowe

III kategoria
1. Jest zdyscyplinowany i przestrzega porządku
szkolnego
2. Szanuje mienie szkolne, dba o podręczniki
3. Bierze udział w pracach społecznych
4. Niszczy pomoce naukowe


5. Sumiennie wypełnia obowiązki dyżurnego
6. Pali papierosy
7. Jest ubrany zgodnie z regulaminem szkoły
8. Ma estetyczny, schludny wygląd, dba o higienę
osobistą
9. Przynosi niezbędne pomoce szkolne
10. Używa wulgarnych wyrazów, klnie
11. Bez powodu opuszcza zajęcia szkolne



Wyniki przeprowadzonych badań ujawniły związek miedzy pozycją socjometryczną ucznia w klasie, a przejawianą przez niego tendencją do zachowań konformistycznych , stopniem jego przystosowania do warunków szkolnych, gdyż im wyższą pozycję zajmował uczeń w klasie, tym lepiej był przystosowany do wymagań szkoły, przejawiał większą motywację do nauki i wyższy stopień uspołecznienia.
Z kolei uczniowie zajmujący w klasie pozycje niskie, charakteryzowali się wysokim wskaźnikiem zachowań antyspołecznych lub przyhamowania.

W pracy została potwierdzona hipoteza iż im wyższą pozycję zajmuje uczeń w klasie, tym wyraźniejszą wykazuje tendencję do zachowań konformistycznych.
Jeśli chodzi o drugą hipotezę: im niższą pozycję zajmuje uczeń w klasie, tym mniejszą przejawia tendencję do zachowań konformistycznych, została potwierdzona częściowo, ponieważ w grupie badanej znaleźli się uczniowie, którzy zajmując w klasie niską pozycję przejawiali tendencję do zachowań nonkonformistycznych, jak i uczniowie, którzy zajmując niską pozycję przejawiali wysoki konformizm.
Zachowania nonkonformistyczne uczniów z niską pozycją, nie są zaskoczeniem w świetle wcześniejszych wyników badań.
Przypuszczam iż przyczyn wyraźnej tendencji do zachowań konformistycznych u uczniów niską pozycją w klasie, należy upatrywać w sferze osobowości dziecka oraz w typie układu nerwowego, decydującego o procesach pobudzania i hamowania.


Wnioski płynące z tej pracy kieruję głównie do nauczycieli, ponieważ dzięki odpowiednim zabiegom wychowawczym możliwa jest zmiana niekorzystnej sytuacji danego ucznia w klasie, związana z zajmowaną przez niego niską pozycją . Jeżeli nauczyciel uświadomi sobie znaczenie związku miedzy pozycją zajmowaną przez ucznia, a jego zachowaniem, może poprzez
odpowiednie modelowanie sytuacji społecznej w klasie zwiększyć popularność uczniów z niską pozycją socjometryczną.

Klasa może być dla ucznia terenem sukcesów, budowania pozytywnej samooceny, ale może też być źródłem zagrożenia, terenem porażek, sprzyjać kształtowaniu się wrogich postaw i niskiej samooceny.

Klasa lepiej będzie funkcjonować gdy, poszczególni uczniowie będą pełnić role, które zaspokajają ich potrzeby, czyli gdy uczniowie ci będą zadowoleni z funkcji jakie pełnią w klasie. Sprzyja to podniesieniu stopnia atrakcyjności klasy jako grupy, a zatem umożliwia silniejsze oddziaływanie na jej członków.
Uczniowie w znacznej mierze podporządkowują swoje zachowanie oczekiwaniom grupy. Dzieje się tak wówczas, gdy klasa jest dla uczniów grupą odniesienia.
Wskazana byłaby sytuacja, w której następuje zgodność między strukturą formalną, a nieformalną klasy. Dzieje się tak wówczas gdy uczniowie z wysoką pozycją w strukturze nieformalnej pełnią jednocześnie określone funkcje w strukturze formalnej klasy. Zwiększa siłę oddziaływań wychowawczych.
Przeprowadzone przeze mnie badania ujawniły wyraźną tendencję do zachowań konformistycznych wobec obowiązków szkolnych, nauczycieli i kolegów, przejawianą przez uczniów zajmujących w klasie wysoką pozycję socjometryczną. U części uczniów z pozycją niską wystąpiło wyraźne dążenie do poprawy swojej pozycji, zyskania większego uznania wśród kolegów- poprzez ujawnianie silnej tendencji do zachowań konformistycznych, nie tylko wobec szkoły, nauczycieli lecz i wobec kolegów Szczególne zainteresowanie nauczycieli powinna wzbudzać grupa uczniów z niską pozycją socjometryczną, przejawiająca tendencję do zachowań nonkonformistycznych. Tym uczniom powinien nauczyciel poświęcić najwięcej uwagi i starać się poprawić ich pozycję w klasie oraz pomóc w lepszym przystosowaniu się do wymagań sytuacji szkolnej. Wysoki stopień popularności w grupie sprzyja bowiem rozwojowi pozytywnych postaw społecznych.


AUTOR: MARIA CYTRYCKA

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie