Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Szkolny Program Profilatyki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1336 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 (program trzyletni)
Opracował zespół w składzie:

mgr Ewa Lewandowska
mgr Romana Lewandowska
mgr Jadwiga Rutkowska


SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI
SZKOŁA PODSTAWOWA im. FRYDERYKA CHOPINA w KŁÓBCE


Szkolny Program Profilaktyki przygotowany został dla uczniów klas 0-VI w oparciu o przeprowadzone obserwacje, ankietowanie i rozmowy z rodzicami. Z przeprowadzonych badań wynika , że dzieci nie przejawiają postaw dysfunkcji , zatem niniejszy program przygotowany jest dla grupy niskiego ryzyka i ma stanowić ochronę dzieci przed złem i patologią.


SPIS TREŚCI:

1. Wstęp
2. Akty prawne
3. Cel główny i cele szczegółowe programu profilaktyki szkolnej
4. Współpraca ze środowiskiem szkolnym i lokalnym w realizacji zadań SPP
5. Zadania do realizacji - harmonogram
6. Ewaluacja programu




1. Wstęp

Profilaktyka jest procesem wspierającym zdrowie przez umożliwienie ludziom uzyskania pomocy potrzebnej im do konfrontacji ze złożonymi, stresującymi warunkami życia oraz przez umożliwienie jednostkom osiągania subiektywnie satysfakcjonującego, społecznie akceptowanego, bogatego życia. Profilaktyka to wspomaganie radzenia sobie z trudnościami; ograniczenia czynnika zagrażającego; w zmacnianie czynników, które sprzyjają rozwojowi.

Szkolny Program Profilaktyki jest związany z głównymi blokami tematycznymi istniejącego w szkole Programu Wychowawczego oraz z treściami zawartymi w planach pracy wychowawców klas.




2. Akty prawne

Podstawę prawną do wprowadzenia działań profilaktycznych , w ramach szkolnego programu profilaktyki, stanowią:


Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej - art. 72

Konwencja o Prawach Dziecka - art..3 , art. 19 , art. 33

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty(Dz. U. Z 1996 r. Nr67, poz. 329 z późniejszymi zmianami)

Rozporządzenie MENiS z dnia 26.02.2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr51, poz. 458)

Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 10 z 2002 r.,poz.96)

Rozporządzenie MENiS z dnia 19.07.2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (DU. Nr 121 z 2002 r. , poz. 1037)

Program Ochrony Zdrowia Psychicznego

Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii

Krajowy Program Zapobiegania Zakażeniom HIV.



3. Cel główny programu profilaktyki szkolnej

Celem głównym programu profilaktyki szkolnej jest przygotowanie uczniów do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi, ułatwiającymi kontakt z innymi ludźmi i radzenie sobie z samym sobą.

Cele szczegółowe programu profilaktyki szkolnej


Bezpieczeństwo dziecka w szkole

Sposoby poszukiwania szczęścia - koleżeństwo przyjaźń

Elementy zdrowego stylu życia -jak radzić sobie ze stresem

Podejmowanie świadomych decyzji w sprawie używek i uczenie się, jak mówić " nie''

Rozbudzenie zainteresowania własnym rozwojem i zdrowiem



4. Współpraca ze środowiskiem szkolnym i lokalnym w realizacji zadań SPP

Systematyczna współpraca z:


Ośrodkiem Zdrowia w Kłóbce
Miejsko - Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Lubieniu Kuj.
władzami samorządowymi
biblioteką szkolną
Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Lubieniu Kuj.
policją
rodzicami



5. Zadania do realizacji SPP


Tematyka zadań Sposób realizacji Osoby odpowiedzialne za wdrażanie SPP Przewidywane osiągnięcia ucznia Uwagi o realizacji SPP
I. Bezpieczna droga ucznia do szkoły.
1. Poznajemy zasady przechodzenia przez jezdnię.
2. Przestrzegamy znaki drogowe. -pogadanki w zespołach klasowych

pogadanka z policjantem

rozmowy z rodzicami

oglądanie filmu

przeprowadzenie kursu na kartę rowerową

wizualizacja tematyki w klasach

- - -- na korytarzu szkolnym
uczeń zna zasady przechodzenia przez jezdnię

uczeń zna znaczenie poznanych znaków drogowych

II. Sposoby poszukiwania szczęścia- koleżeństwo, przyjaźń.
1. Istota koleżeństwa i przyjaźni.
2. Czynniki pomagające i utrudniające rozwój przyjaźni.
3. Rola własnego zaangażowania w budowanie koleżeństwa i przyjaźni.
zajęcia warsztatowe prowadzone przez zaproszonego pedagoga

zajęcia edukacyjne prowadzone przez nauczyciela " wychowanie do życia w rodzinie

projekcja filmu " W drodze ku dorosłości"

ankieta na temat " czy nadajesz się na przyjaciela" w klasach IV-VI

realizacja zagadnienia na godzinach wychowawczych kl. IV-VI i zajęciach edukacyjnych 0-III.
zna i rozumie pojęcia: przyjaźń, koleżeństwo

umie rozróżnić przyjaźń od koleżeństwa

zna cechy dobrego kolegi, prawdziwego przyjaciela

wie co sprzyja rozwojowi koleżeństwa i przyjaźni, a co je niszczy

rozumie jaki wpływ na kształtowanie osobowości człowieka ma doświadczanie prawdziwego koleżeństwa i przyjaźni

III. Elementy zdrowego stylu życia - jak radzić sobie ze stresem i agresją.
1. Dlaczego agresja, stres?
2. Jak mam postąpić gdy ktoś wyrządza mi krzywdę?
3. Eliminowanie przemocy w szkole.
4. Wulgaryzmy do zachowań agresywnych.
5. Wagary zagrożeniem dla zdrowia fizycznego i psychicznego. przeprowadzenia badań socjometrycznych dotyczących relacji uczniów w klasach oraz relacji poszczególnych klas do pozostałych uczniów w szkole

ankieta

organizowanie szkoleniowych rad pedagogicznych na temat agresji w szkole

pogadanki na godzinach wychowawczych

zajęcia warsztatowe z udziałem uczniów i psychologa

pedagogizacja rodziców
uczeń wie jakie są pozytywne i negatywne skutki stresu

wie jak zachować się w sytuacjach stresowych

zna negatywne skutki agresji

uczeń rozumie iż agresja ma charakter narastający

potrafi radzić sobie z własnymi uczuciami i emocjami

zna swoje prawa i wie gdzie może zgłosić się po pomoc

uczeń wie jak się zachować w sytuacjach trudnych

uczeń potrafi wyrażać swoje emocje i uczucia w sposób kulturalny

umie rozwiązywać konflikty

potrafi radzić sobie z presją rówieśniczą

wie, że wagary to droga do agresji, uzależnień, niepowodzeń szkolnych, przypadkowych często niepożądanych znajomości

IV. Podejmowanie świadomych decyzji w sprawie używek i uczenia się jak mówić "nie"
1. Alkohol terrorystą życia.
a) alkohol to wróg
b) alkohol a rodzina
2. Palenia a zdrowie.
a) utrata zdrowia jako następstwo palenia
b) palenia a społeczeństwo
3. Narkomania zagrożeniem dla zdrowia fizycznego i psychicznego.
a) dlaczego młodzi ludzie sięgają po narkotyki?
b) niebezpieczne skutki "brania"
4. Umiejętność mówienia "nie organizowanie rad szkoleniowo

pedagogicznych na temat rozpoznawania przypadków stosowania przez uczniów wybranych używek i sposobów zachowania się w takich sytuacjach.

prowadzenie zajęć dla uczniów przez nauczycieli z zakresu profilaktyki uzależnień

pogadanki na godzinach wychowawczych

prelekcja pielęgniarki lub lekarza projekcja filmów video

pedagogizacja rodziców

spotkanie z policjantem

gazetki ścienne związane z tematyką uzależnień
uczeń potrafi rozpoznać zagrożenia alkoholowe

potrafi ocenić szkodliwy wpływ alkoholu nikotyny i innych używek na zdrowie psychiczne i fizyczne

uczeń wie co to jest zagrożenie i jakie osoby i instytucje pomogą osobom uwikłanym w ten problem

potrafi scharakteryzować przyczyny, skutki oraz metody zapobiegania "wpadnięcia" w nałóg

uczeń zna skutki zdrowotne, społeczne, ekonomiczne i moralne uzależnień
uczeń potrafi radzić sobie z presją rówieśniczą i wie jak jej się przeciwstawić, potrafi powiedzieć "nie"

V.Rozbudzanie zainteresowania własnym zdrowiem i rozwojem
1. Życie i zdrowie to moje największe wartości.
2. Szanuję każdego człowieka.
3. Jestem ostrożny w kontaktach z nieznajomymi.
4. Rady na bezpieczne ferie i wakacje.
5. Higiena osobista.
6. Bezpiecznie korzystam z gier komputerowych i programów audiowizualnych pogadanki na godzinach wychowawczych i zajęciach edukacyjnych

gazetki ścienne

organizowanie imprez integrujących społeczność szkolną: dyskoteki, akademie, wycieczki

rozmowy z rodzicami, oglądanie filmów
uczeń wie, że życie i zdrowie to największe wartości

uczeń wie, jak zdrowo żyć, jak unikać zagrożeń dla zdrowia i życia

potrafi traktować życzliwie innych

zna umiejętności potrzebne w kontaktach z innymi

potrafi odnosić się z szacunkiem do drugiego człowieka

potrafi być przyjacielem dla siebie, akceptować samego siebie

wie jak zachowywać się by zdrowo i bezpiecznie spędzać ferie i wakacje

wie jak się zachowywać w kontaktach z nieznajomymi, rówieśnikami i dorosłymi

potrafi być asertywny w sytuacjach, gdy ktoś namawia go do "złego"

zna zasady higienicznego wypoczynku, pracy, nauki

wie dlaczego należy pielęgnować ciało i dbać o higienę odzieży

zna zasady higieny żywienia i odżywiania się

wie jak należy pożytecznie korzystać z komputera i innych środków masowego przekazu

wie jakie zagrożenia wynikają z nieumjętnego korzystania z gier i programów komputerowych


VI. Moje prawa do Intymności
1. Własna intymność psychiczna i fizyczna.
2. Prawo człowieka do intymności.
3. Przemoc seksualna wobec dziecka.
4. Ochrona przed przemocą seksualną.
5. Co można zrobić w sytuacji przemocy seksualnej-do Kogo zwrócić się o pomoc?
6. Możliwości ochrony własnej intymności.


pogadanki na godzinach wychowawczych i zajęciach edukacyjnych

metoda projekcji "Drzewo zaufania"

filmy edukacyjne
uczeń uświadamia sobie, że człowiek ma prawo do własnej intymności

wie, że nie należy podejmować kontaktów z obcymi pod nieobecność rodziców

wie, kto może pomóc mu w trudnych sytuacjach

umie reagować odmownie na zaczepki czy presje innych ludzi

ćwiczy zachowania asertywne




6. Ewaluacja SPP

Ewaluacja zostanie dokonana po zrealizowaniu zadań zawartych w programie SPP (koniec roku szkolnego 2003/2004 )

Metody i formy ewaluacji SPP.
przeprowadzenie rozmów z uczniami klasy IV-VI na temat SPP
zebranie opinii od rodziców(trójki klasowe ) na temat przydatności SPP i jego realizacji
zebranie opinii od wychowawców klas 0 - VI na powyższy temat
przeprowadzenie ankiety wśród uczniów klas IV-VI pt. "Moja szkoła jest bezpieczna"
dokonanie analizy dokumentów, wpisów w dziennikach lekcyjnych, w księdze RP dotyczących realizacji SPP
sporządzenie raportu SPP pt. "Szkolny Program Profilaktyki"- jego realizacja i celowość




Literatura pomocna w tworzeniu i realizacji SPP
Czarnecka W, Kaczkowska M, Przemoc w szkole, W-wa 1995r
Dzierzgowska I, Rodzice w szkole, W-wa 1999r
Grochulska J, Agresja u dzieci W-wa1993r
Maxwell R, Dzieci alkohol narkotyki-przewodnik dla rodziców Wyd. Psych. , Gdańsk 1994r
Nowicka M, Stańska-Klus D, Bezpieczeństwo dzieci Wyd. "Impuls", Kraków 1999r
Pasek M, Na pewno nie moje dziecko , Wyd. "Toret" W-wa 1998r
Wychowawca, Miesięcznik Nauczycieli i Wychowawców Katolickich, Kraków
Zajączkowski K, Nikotyna, alkohol, narkotyki Profilaktyka uzależnień, Rubikon , Kraków
McDowell J, Nie!-Pomóż swojemu dziecku pokonać presję seksualną. Lublin 1992r
Augustyn J, Integracjaseksualna. Kraków 1993r




SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI ZOSTAŁ PRZYJĘTY I ZATWIERDZONY DO REALIZACJI DNIA 19 LUTEGO 2003r. PRZEZ:


Dyrektora Szkoły
Radę Pedagogiczną
Radę Rodziców
Samorząd Uczniowski

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie