Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Realizacja ekologicznej ścieżki edukacyjnej na różnych przedmiotach

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1708 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Zgodnie z założeniami reformy systemu edukacji, nowe programy nauczania kładą większy nacisk na kształcenie umiejętności praktycznych i integrację międzyprzedmiotową niż na zdobywanie tylko samej wiedzy teoretycznej (encyklopedycznej). Realizacja takiej koncepcji wymaga zmiany podejścia do nauczania przedmiotowego w kierunku szukania korelacji i przedstawiania uczniom całościowej koncepcji rzeczywistości, a nie tylko fragmentarycznej wiedzy o pojedynczych zjawiskach.
     Nowa filozofia kształcenia może być znakomicie realizowana poprzez ścieżki edukacyjne.
     Należy tu rozumieć (interpretować) termin „ścieżki edukacyjnej” jako rodzaj zajęć edukacyjnych o charakterze międzyprzedmiotowym. Treści ścieżek koncentrują się wokół tematyki, która nie mieści się w całości w żadnym z przedmiotów nauczania, ma szczególne znaczenie poznawcze i wychowawcze oraz służy całościowemu postrzeganiu przez ucznia otaczającej rzeczywistości. Realizacja ścieżek edukacyjnych odbywa się w ramach poszczególnych przedmiotów i wymaga ścisłej współpracy nauczycieli. Ścieżki realizować można jako: edukację prozdrowotną, ekologiczną, czytelniczą i medialną, wychowanie do życia w społeczeństwie (wychowanie do życia w rodzinie, edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie, wychowanie patriotyczne i obywatelskie).
     Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni uwzględniać zadania, treści i kompetencje zawarte w ścieżkach edukacyjnych w swoich programach nauczania.
     Realizacja tych ścieżek pozwoli na: przekazywanie uczniom spójnej wizji świata, odejście od encyklopedyzmu, lepsze przygotowanie do życia uczniów, którzy powinni nauczyć się osiągać podstawowe kompetencje, a nie jak dotychczas – głównie wiedzę. Doprowadzi to również do szerszego przygotowania pedagogicznego nauczycieli, ich większej współpracy ze sobą i środowiskiem. Prowadzi to również do większego dostrzegania problemów postępującej globalizacji i konieczności sprostania jej wyzwaniom poprzez m.in. zintegrowane opisywanie świata.
     Szczególne znaczenie w rozwiązywaniu problemów ucznia i otaczającego go świata ma ścieżka ekologiczna.
     Wszyscy zdajemy już sobie dzisiaj sprawę z tego, że kryzys ekologiczny na świecie jest faktem. Wynika z tego potrzeba kształtowania świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży, a za ich pośrednictwem wprowadzanie zmian w preferencjach dotyczących stylu życia dorosłych. Poszukiwanie nowych strategii kształcenia dla ekorozwoju wskazuje na decydującą rolę nauczycieli w procesie formowania postaw prośrodowiskowych. W zreformowanej szkole zrozumienie potrzeby prowadzenia edukacji na rzecz współistnienia człowieka w harmonii z przyrodą znalazło swoje odzwierciedlenie zarówno w podstawach programowych ścieżki: EDUKACJA EKOLOGICZNA. Zakłada ona następujące cele, zadania, treści i osiągnięcia:

Cele edukacyjne:

  1. Dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym środowisku oraz ich wartościowanie.
  2. Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska.
Zadania szkoły:
  1. Ukazanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka.
  2. Ukazywanie mechanizmów i skutków niepożądanych zmian.
Treści nauczania:
  1. Wpływ codziennych czynności i zachowań w domu, szkole, miejscu zabawy i pracy na stan środowiska naturalnego.
  2. Style życia i ich związek z wyczerpywaniem się zasobów naturalnych.
  3. Przykłady miejsc (w najbliższym otoczeniu), w których obserwuje się korzystne i niekorzystne zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym.
  4. Degradacja środowiska – przyczyny, wpływ na zdrowie człowieka oraz jej związek z formami działalności ludzi.
  5. Obszary chronione oraz ich znaczenie w zachowaniu różnorodności biologicznej, zasady zachowania się na obszarach chronionych.
Osiągnięcia:
  1. Prowadzenie obserwacji w najbliższej okolicy.
  2. Wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka w środowisko.
     Tematykę ścieżki zawartą w podstawie programowej nauczyciele mogą i powinni realizować nie tylko na przedmiotach przyrodniczych, ale należy ją również uwzględnić w programach innych przedmiotów i pracy wychowawczej (wycieczki, lekcje czy też wplatanie zadań o tematyce ekologicznej do zagadnień matematyki, informatyki, sztuki itp.). Edukacja ekologiczna może urozmaicić pracę w szkołach, ponieważ:
  • stwarza ona duże możliwości wzbogacania nauczania różnych przedmiotów
  • skłania do zainteresowania się środowiskiem wszystkich uczniów bez względu na ich inne pasje i zdolności
  • pozwala uczniom rozwinąć wiele umiejętności – dzieci doskonalą liczenie, czytanie, pisanie, mówienie i słuchanie, zdolność rozwiązywania problemów, nawiązywania kontaktów z ludźmi, korzystania ze źródeł informacji.
     Wszystkie przedmioty nauczane w szkole mogą służyć edukacji ekologicznej, gdyż jest ona powiązana ze wszystkim, co nas otacza: ze szkołą, społecznością, środowiskiem – lokalnym i globalnym. Dlatego nietrudno jest umieścić zagadnienia edukacji ekologicznej w treściach poszczególnych przedmiotów.
     I tak na przykład w treściach języka polskiego mogą zostać ujęte opisy pięknych zakątków w najbliższym otoczeniu, prezentacje dzieł literatury, filmu traktujących o pięknie przyrody, wywiady z ludźmi mającymi wpływ na stan środowiska (w zakładach, urzędach, instytucjach, pracownikami służb komunalnych, rodzicami na temat dokonywanych wyborów towarów – „dlaczego właśnie to”), projektowanie np. słownych reklam towarów wykonanych z naturalnych surowców, czy analiza reklam telewizyjnych oferowanych produktów pod kątem ich wpływu na środowisko.
     W treściach historii i społeczeństwa można realizować tematykę ekologiczną omawiając zależności życia dawnych ludzi od świata przyrody i uniezależnianie się od niego w miarę rozwoju cywilizacji, analizując wpływ, analizując wpływ stylu życia współczesnych ludzi na stan środowisku lub dyskutując na temat możliwości rozwoju regionu bez niszczenia jego walorów przyrodniczych i kulturowych.
     Na sztuce widziałabym miejsce dla edukacji ekologicznej w tematyce dla działalności plastycznej uczniów, wykonywaniu prac artystycznych różnymi technikami (także rzeźby) z odpadów znajdujących się w najbliższym otoczeniu, wykonywaniu plakatów i ulotek propagujących treści ekologiczne (np. segregowania odpadów), uczestniczeniu w licznych konkursach, a także nauce piosenek o treści prośrodowiskowej.
     Na matematyce można opisywać stan środowiska językiem matematycznym, za pomocą tabel, wykresów, szacunków, obliczając roczne zużycie niektórych zasobów na statystycznego mieszkańca Polski, czy też odczytywać dane z tabel statystycznych.
     Dokumentowanie zmian zauważonych w najbliższym otoczeniu mogłoby odbywać się na zajęciach z informatyki. Tutaj również można prezentować sposoby gromadzenia i przetwarzania danych dotyczących środowiska, np. analiza zanieczyszczeń, projektowanie przy użyciu programów graficznych i edytora tekstu: plakatów, ulotek, folderów promujących ideę powszechnej świadomości prośrodowiskowej.
     To tylko mała cząstka przykładów wykorzystania treści ekologicznych w nauczaniu różnych przedmiotów. Najważniejsza jest tutaj dobra wola i chęci nauczyciela. Warto się nad tym zastanowić, bo przecież trudno dziś znaleźć na świcie obszar nie dotknięty działalnością człowieka, często bezmyślną eksploatacją zasobów przyrody.
     Zachodzi więc pytanie, jak będzie wyglądała nasza planeta za kilkanaście i kilkadziesiąt lat. Chcąc żyć w świecie wolnym od konfliktów między człowiekiem a otaczającym go środowiskiem, człowiek musi od nowa nauczyć się życia w zgodzie z przyrodą, której sam jest cząstką. Edukacja ekologiczna może wykształcić nawyki rozumnego gospodarowania zasobami przyrody i przygotować młode pokolenie do umiejętnego funkcjonowania w przyszłości, w warunkach, których jeszcze nie znamy.

Wioletta Kubiak- nauczyciel SSP Gościcino

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie