Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Czy warto aby mówiły poprawnie?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2152 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Barlinek 11.03.2004


Czy warto aby mówiły poprawnie?


Badacze i obserwatorzy rozwoju dziecka są zdania, że pierwsze lata życia w ogromnym stopniu determinują to, co dzieje się z człowiekiem w życiu dorosłym. Za najistotniejszy okres przyjmują pięć pierwszych lat z życia każdego z nas.
Spośród wielu aktywności człowieka szczególną rolę pełni mowa, która spełnia w życiu jednostki wiele funkcji. Za jej pośrednictwem odbywa się kształtowanie psychiki człowieka a zaburzenia w obrębie mowy powodują często liczne konsekwencje.
Polskie statystyki podają od lat, wysokie utrzymujące się wskaźniki występowania wad wymowy wśród dzieci. Również badania przeprowadzane przez logopedów Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Barlinku na terenie naszego miasta i gminy potwierdzają fakt, że ponad 60% dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzuje błędna wymowa. Rodzi się zatem pytanie dlaczego dzieci źle mówią i jakie są konsekwencje wadliwej artykulacji? Odpowiedź na te pytania nie jest prosta gdyż przyczyny te są zróżnicowane w zależności od indywidualnych przypadków. Uogólniając można stwierdzić, że do najczęstszych przyczyn należą m.in. niewłaściwe wzorce językowe przekazywane dziecku przez najbliższych, niekorzystna dla rozwoju dziecka sytuacja rodzinna, zmiany w obrębie aparatu artykulacyjnego ( języka, warg, podniebienia, wada zgryzu ), przerost trzeciego migdałka, brak pionizacji języka, nieprawidłowe funkcjonowanie narządu słuchu.
Dla optymalnego rozwoju dziecka u którego rodzice zauważą jakieś nieprawidłowości w procesie rozwoju mowy konieczna jest konsultacja z logopedą oraz jak najwcześniejsze podjęcie terapii logopedycznej. Liczba dzieci nie objętych systematyczną terapią świadczy często o lekceważeniu tego problemu. ”Sam z tego wyrośnie”, „Są ważniejsze sprawy, na to nie mamy czasu”, „ Ja też źle kiedyś mówiłem i jakoś daję sobie radę” - to częste tłumaczenia, które słyszy nauczyciel czy logopeda. Taka postawa niepokoi brakiem zrozumienia znaczenia prawidłowego rozwoju mowy dla funkcjonowania dziecka w domu, szkole czy w grupie rówieśniczej.
Dążenie do usunięcia wady wymowy jest ważne jest ważne z wielu powodów. Można przyjąć, że to jak wyglądamy, co i w jaki sposób mówimy wpływa na to jak jesteśmy postrzegani przez innych. Wada wymowy często powoduje nieadekwatną ocenę dziecka i jego możliwości, może utrudniać realizowanie ważnych potrzeb takich jak aprobaty sukcesu, zdobywania przyjaźni itp.
O potrzebie terapii świadczą również względy medyczne. Istnieje zależność między występowaniem wad zgryzu a wadą wymowy i jest to zależność obustronna co oznacza, że nie tylko wada zgryzu powoduje wadę wymowy ale czasem bywa odwrotnie.
Nie wszyscy rodzice zdają sobie sprawę że istnieje związek pomiędzy nieprawidłową wymową a pojawieniem się trudności w nauce czytania i pisania. Badania wskazują, że 60% dzieci mających wady wymowy ma kłopoty z nauką czytania i pisania w początkowych klasach szkoły podstawowej – odpowiednio wcześnie podjęta terapia logopedyczna może stanowić rodzaj profilaktyki przyszłych niepowodzeń szkolnych.
Objawy takich niepowodzeń można zaobserwować już we wczesnym wieku przedszkolnym ( 3-5 lat ). Należą do nich m.in.:
- dziecko nie mówi lub mówi niewiele i bardzo niewyraźnie
- trudności z wypowiadaniem dłuższych słów
- ubogi zasób słów
- kłopoty z zapamiętywaniem nazw przedmiotów
- trudności i niechęć do zapamiętywania wierszyków i piosenek
Niepowodzenia szkolne nie zawsze są wynikiem wady wymowy, często jednak tak bywa. Warto też wiedzieć, że opóźniony rozwój mowy może być przyczyną wystąpienia dysleksji – czyli specyficznych trudności w uczeniu się, co wpływa niekorzystnie nie tylko na naukę języka ojczystego ale też wielu innych przedmiotów.
Jeśli zatem jest coś, co niepokoi Was Rodziców, nie zwlekajcie.
Pamiętajcie o tym, że im wcześniej Wasze dziecko zacznie korygować błędy artykulacyjne, tym większe są jego szanse na prawidłowy rozwój.




Izabela Michno
Logopeda PP-P w Barlinku

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie