Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak mądrze i sprawiedliwie rozstrzygnąć spór.

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1942 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

CELE LEKCJI:

POZNAWCZY – doskonalenie umiejętności w zakresie układania planu
wydarzeń i opowiadania o zdarzeniach według planu.
KSZTAŁCĄCY- nabycie umiejętności odróżniania opowiadania od opisu
oraz wyodrębniania postaci narratora ,tekstu narracji,
dialogów.
WYCHOWAWCZY- wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich
oraz do kultury dyskusji.

Pomoce dydaktyczne: fragment Księgi IV- „ Wojskiego powieść o pojedynku Doweyki z Domeyką” z „Pana Tadeusza” A. Mickiewicza.

Czas trwania jednostki metodycznej: 2 X 45 minut

Przebieg lekcji:

1.Uczniowie słuchają z kasety interpretacji fragmentu „Pana Tadeusza”, następuje wyjaśnienie niezrozumiałych słów.
2. Wymieniają, jakie nieporozumienia wynikały z podobieństwa nazwisk bohaterów.
Wypowiadają się na temat różnych sposobów rozwiązywania konfliktów, odwołują się do własnych doświadczeń, zastanawiają się nad skutecznością różnego typu działań.
3. Uczniowie siadają w grupach roboczych, na jakie zostali wcześniej podzieleni przez nauczyciela. Każda grupa ma przygotować scenkę dotyczącą pozytywnego rozwiązania sporu. Prezentacja.
4.Następuje wspólne układanie planu ramowego omawianego fragmentu. Uczniowie kolejno podchodzą do tablicy i piszą kolejne , proponowane przez siebie punkty. Gdy plan jest gotowy ochotnicy próbują opowiedzieć tekst według niego.
5. Ustalenie, kim jest narrator ( Wojski) – uczniowie odwołują się do tekstu, cytując odpowiednie fragmenty. Wspólnie zostają ustalone i zapisane cechy, które upodabniają czytany tekst do opowiadania;
-akcja – zdarzenia powiązane ze sobą, jedno wynika z drugiego,
-narrator, który opowiada o zdarzeniach,
- postacie: Doweyko, Domeyko, Wojski, szlachta,
- tekst narracji,
- dialogi.

6. Ćwiczenia w poprawnym użyciu form rzeczowników Doweyko, Domeyko.
7. Praca domowa: Narysuj komiks, w dymki wpisz wypowiedzi postaci (wymyślone lub wybrane z tekstu) lub wykonaj ilustrację do tekstu i podpisz słowami wybranymi z tekstu.

opracowała

mgr Jarosława Gawin

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie