Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przykładowe zestawy maturalne z języka niemieckiego - matura wewnętrzna

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7856 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przykładowe zestawy maturalne z języka niemieckiego. Poziom podstawowy - wewnętrzny.




ZESTAW 1

Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL

Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.

A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek

Jesteś w Niemczech. Potrzebujesz pieniędzy. Poproś znajomego, u którego mieszkasz o pożyczkę:
· podaj sumę, jakiej potrzebujesz,
· zapytaj o datę zwrotu pieniędzy,
· podziękuj za pomoc.
( rozmowę rozpoczyna uczeń )

B. Relacjonowanie

Opowiedz koledze z Berlina, jak spędziłeś/aś ferie zimowe w Austrii. Powiedz:
· dlaczego wybrałeś/aś akurat Austrię,
· jaką miałeś/aś podróż,
· co robiłeś/aś podczas pobytu.
( rozmowę rozpoczyna egzaminator )

C. Negocjowanie

Mieszkasz u znajomych w Monachium. Twój kolega chce iść do kina, a ty chcesz oglądać mecz piłki nożnej.
· odrzuć jego propozycję,
· przekonaj go, aby obejrzał mecz z tobą, bo może być interesujący,
· zaproponuj wyjście do kina w innym terminie.
( rozmowę rozpoczyna egzaminator )


ZESTAW 2

Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL

Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.

A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek

Jesteś z rodziną w Niemczech. Zadzwoń do biura podróży i zapytaj o:
· tygodniową wycieczkę do Monachium,
· termin wycieczki,
· cenę wycieczki.
( rozmowę rozpoczyna uczeń )

B. Relacjonowanie

W czasie pobytu w Austrii skradziono ci portfel z pieniędzmi i dokumentami. Opowiedz znajomym, u których mieszkasz:
· gdzie to się stało,
· w jakich okolicznościach doszło do kradzieży,
· czy pieniądze i dokumenty się odnalazły.
( rozmowę rozpoczyna uczeń )

C. Negocjowanie

Wspólnie z kolegą/ koleżanką z Wiednia chcecie wyjechać w czasie wakacji nad morze. Kolega/ koleżanka planuje zarezerwować pokój w hotelu.
· wyraź zdecydowany sprzeciw jej/ jego propozycji zamieszkania w hotelu,
· zaproponuj jej/ jemu zabranie ze sobą namiotów,
· przekonaj ją/ jego, że twój pomysł jest lepszy ze względu na korzyści finansowe.
( rozmowę rozpoczyna egzaminator )


ZESTAW 3

Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL
Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.


A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek

Jesteś na dworcu w Dortmundzie. Chcesz odwiedzić kolegę we Frankfurcie.
Zapytaj w informacji o:
· godzinę odjazdu pociągu do Frankfurtu,
· cenę biletu,
· konieczność przesiadki.
( rozmowę rozpoczyna uczeń )
B. Relacjonowanie

Wynająłeś/aś mieszkanie. Zadzwoń do kolegi do Hamburga i opowiedz mu:
· w jakiej okolicy wynająłeś/aś mieszkanie,
· jak je urządziłeś,
· w jakich okolicznościach poznałeś/aś sąsiada.
( rozmowę rozpoczyna uczeń )

C. Negocjowanie

Zapraszasz przyjaciela/ przyjaciółkę z Monachium na święta Bożego Narodzenia do Polski. Przyjaciel/ przyjaciółka proponuje spędzenie tegorocznych świąt w górach.
· ty zdecydowałeś/aś się już na święta w domu. Podaj powód twojej decyzji,
· nie zgódź się z argumentami przyjaciela/ przyjaciółki i podaj dalsze argumenty,
· przekonaj ją/ jego, że twoja propozycja jest ciekawsza.
( rozmowę rozpoczyna uczeń )


ZESTAW 4

Zadanie 1 ODGRYWANIE RÓL

Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.


A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek

Zadzwoń do schroniska młodzieżowego w Austrii i zapytaj o:
· możliwość zarezerwowania pokoju dla grupy 15 osobowej od 1 do 10 lipca,
cenę noclegów,
· możliwość zorganizowania dwóch dyskotek w pierwszy i ostatni dzień pobytu w schronisku.
(rozmowę rozpoczyna uczeń )

B. Relacjonowanie

W szkole podstawowej miałeś/aś niepełnosprawnego kolegę. Opowiedz swojemu niemieckiemu nauczycielowi z liceum:
· co dolegało koledze,
· jak odnosiły się do niego inne dzieci,
· czy i jak wpłynęło to na twój stosunek do ludzi niepełnosprawnych.
(rozmowę rozpoczyna egzaminator)

C. Negocjowanie

Twoi niemieccy gospodarze proponują ci spędzenie dzisiejszego wieczoru w operze. Jesteś w trudnej sytuacji, ponieważ nie lubisz opery, bardziej interesuje cię teatr.
· powiedz, że chciałbyś pójść do teatru i podaj powody,
· nie zgódź się, chociaż bilety zostały już kupione i sporo kosztowały,
· spróbuj przekonać ich do swojej koncepcji i zaproponuj rozwiązanie.
(rozmowę rozpoczyna egzaminator )


ZESTAW 5

Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL

Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.

A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek

Jesteś u znajomych we Frankfurcie. Chcesz zwiedzić miasto. Zapytaj ich:
· o miejsca, jakie warto zobaczyć w tym mieście,
· czym można tam dojechać,
· czy twoi znajomi będą mieli wieczorem czas, aby pójść z tobą do opery.
(rozmowę rozpoczyna uczeń )

B. Relacjonowanie

Jesteś u znajomych w Austrii. Opowiedz im o ostatnich wakacjach:
· dokąd i na jak długo wyjechałeś/ aś,
· z kim spędziłeś/ aś wakacje,
· co robiłeś/ aś.
(rozmowę rozpoczyna egzaminator )

C. Negocjowanie

Omawiasz warunki wynajmu pokoju w Lipsku. Właściciel nie zgadza się na odwiedziny twoich znajomych.
· przekonaj go, żeby zmienił zdanie,
· zaproponuj czas odwiedzin,
· uspokój obawy) właściciela co do zachowania twoich gości.
(rozmowę rozpoczyna egzaminator)


ZESTAW 6


Zadanie 1 ODGRYWANIE RÓL

Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.

A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek

Zaprosiłeś/aś niemieckiego kolegę do kina. Przyjdą też inni twoi znajomi. Musisz mu powiedzieć o:
· nazwie kina i godzinie rozpoczęcia seansu,
· znajomych, którzy z wami idą,
· miejscu spotkania.
(rozmowę rozpoczyna egzaminator)

B. Relacjonowanie

Masz za sobą długi lot do Dortmundu. Opowiedz przyjaciołom, do których przyleciałeś/as o:
· warunkach w samolocie,
· długości lotu i o tym, że był męczący,
· że spotkałeś/aś w samolocie dawnego znajomego.
(rozmowę rozpoczyna egzaminator)


C. Negocjowanie

Idziesz z niemieckim kolegą na przyjęcie urodzinowe do waszej znajomej. Kolega proponuje kupienie wspólnego, ale drogiego prezentu:
· stwierdź, że jako młodych ludzi nie stać was na taki wydatek,
· zaproponuj kupienie ciekawej książki i kwiatów,
· ustal wspólnie cenę, za którą ma być kupiony prezent.
(rozmowę rozpoczyna egzaminator)


ZESTAW 7

Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL

Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.

A.Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek

Jesteś z rodziną w Monachium. Chcecie się wybrać do teatru. Zadzwoń do teatru i zapytaj o:
· sztukę graną dzisiejszego wieczoru,
· godzinę jej rozpoczęcia,
· cenę biletu.
(rozmowę rozpoczyna uczeń)

B. Relacjonowanie

Byłeś/aś ostatnio na wycieczce klasowej. Dzwonisz do przyjaciółki do Berlina. Opowiedz jej:
· gdzie byłeś/aś,
· jak długo trwała wycieczka,
· co ciekawego zwiedziłeś/aś.
(rozmowę rozpoczyna uczeń)

C. Negocjowanie

Jesteś u kolegi w Wiedniu. On proponuje ci wyjście po południu do kina.
· odrzuć jego propozycję i powiedz dlaczego,
· zaproponuj inna formę spędzenia czasu,
· przekonaj go, że twoja propozycja jest ciekawsza.
(rozmowę rozpoczyna egzaminator)
ZESTAW 8

Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL

Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.

A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek

Jesteś w schronisku młodzieżowym w Berlinie. Przy zameldowaniu podaj:
· swoje imię, nazwisko i kraj pochodzenia,
· datę i miejsce urodzenia,
· adres i numer telefonu.
(rozmowę rozpoczyna uczeń)

B. Relacjonowanie

Byłeś/aś w Monachium i wynajmowałeś/aś mieszkanie.
Opowiedz niemieckiej koleżance o:
· położeniu tego mieszkania,
· wielkości, z ilu i jakich pomieszczeń się składało,
· cenie najmu i warunkach płatności.
(rozmowę rozpoczyna uczeń)

C. Negocjowanie

Jesteś na kursie językowym w Hamburgu. Na sobotę koledzy proponują koncert rockowy.
· odrzuć ten pomysł i zaproponuj wycieczkę statkiem,
· przekonaj kolegów, że twoja propozycja jest ciekawszustal, czym będziecie wracać do domu.
(rozmowę rozpoczyna egzaminator)


ZESTAW 9


Zadanie 1. ODGRYWANIE Ról

Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.


A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek

Jesteś u znajomych w Berlinie. Dzwonisz do przychodni, aby wezwać lekarza do chorej
mamy:

- zapytaj o możliwość zamówienia wizyty domowej,
- poinformuj o stanie zdrowia twojej mamy,
- podaj wasz adres.
(rozmowę rozpoczyna uczeń)

B. Relacjonowanie

Opowiedz koledze z Niemiec, jak spędziłeś weekend. Powiedz:

- gdzie go spędziłeś/aś,
- jaką miałeś/aś pogodę,
- w jaki sposób spędzałeś/aś wolny czas.
(rozmowę rozpoczyna egzaminator)

C. Negocjowanie

Sąsiad kolegi, którego odwiedziłeś/aś w Kolonii, zaprasza cię na koncert zespołu
rockowego...
- odrzuć grzecznie jego propozycję,
- powiedz, że nie masz ochoty wychodzić z domu, ponieważ jesteś zmęczony/a,
- zaproś go na herbatę i miłą rozmowę.
(rozmowę rozpoczyna egzaminator)


ZESTAW 10

Zadanie 1 ODGRYWANIE RÓL

Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.

A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek

Wybierasz się na tydzień do Hamburga. Zadzwoń do hotelu i zapytaj:
- ile kosztuje wynajęcie pokoju dla dwóch osób,
- czym dojechać z dworca do hotelu,
- czy w pobliżu hotelu znajdują się interesujące zabytki.
(rozmowę rozpoczyna uczeń)

B. Relacjonowanie

Jesteś w Bonn na kursie językowym. Umówiłeś/aś się do kina z kolegą, którego tam poznałeś/aś. Zadzwoń do niego i powiedz:
- że nie mogłeś/aś iść do kina w umówionym terminie,
- podaj przyczynę twojej nieobecności,
- przeproś, że nie mogłeś/aś wcześniej zadzwonić.
(rozmowę rozpoczyna uczeń)

C. Negocjowanie

Kolega z Berlina, u którego spędzasz wakacje zaprosił cię do teatru. Wcześniej umówiłeś/aś się ze znajomymi do kawiarni...
- odmów mu grzecznie i uzasadnij swą odmowę,
- zaproponuj mu pójście z tobą do kawiarni,
- uzgodnij z nim inny termin pójścia do teatru.
(rozmowę rozpoczyna egzaminator)



ZESTAW 11

Zadanie 1 ODGRYWANIE RÓL

Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.

A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek

Jesteś na wakacjach w Zurychu. Chcesz odwiedzić swoją rodzinę mieszkającą w pobliskim mieście. Po przyjeździe zgubiłeś/aś się.
W rozmowie z przypadkowym przechodniem:

- poinformuj o swojej sytuacji,
- zapytaj o miejsce, w którym się aktualnie znajdujesz,
- zapytaj o wskazówki dotyczące dotarcia pod podany przez ciebie adres.
(rozmowę rozpoczyna uczeń)

B. Relacjonowanie

Będąc na wakacjach we Frankfurcie wziąłeś/aś udział w nagraniu „Ukrytej kamery”.
Opowiedz znajomym, u których mieszkasz:

- kiedy i gdzie miało to miejsce,
- jaka to była sytuacja,
- kiedy zorientowałeś/aś się, że to jest żart.
(rozmowę rozpoczyna uczeń)

C. Negocjowanie

Po spektaklu w berlińskim teatrze koniecznie chcesz zdobyć autograf głównego aktora/aktorki. W rozmowie z ochroniarzem:

- poinformuj go o tym fakcie,
- przekonaj go, ze nie stwarzasz żadnego zagrożenia dla aktora/ aktorki,
- zapewnij go o swoim odpowiednim zachowaniu podczas wizyty za kulisami.
(rozmowę rozpoczyna uczeń)



ZESTAW 12

Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL

Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje druga rolę.

A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek

Twoja niemiecka koleżanka urządza urodziny i zaprosiła cię na przyjęcie. Dowiedz się dokładnie o:
· czas i miejsce przyjęcia,
· gości, którzy także są zaproszeni,
· przewidziane atrakcje.
( rozmowę rozpoczyna egzaminator)

B. Relacjonowanie

Miałeś/aś wczoraj ciężki dzień. Dzwoni twój kolega z Monachium i pyta, co wczoraj robiłeś/aś. Opowiedz mu o tym, że:
· wcześnie wstałeś/aś i nie zjadłeś/aś śniadania,
· miałeś/aś w szkole trudną klasówkę,
· wieczorem musiałeś/aś opiekować się młodszym bratem i posprzątać pokój.
( rozmowę rozpoczyna egzaminator)

C. Negocjowanie

Jesteś na obozie w Hamburgu. Wracasz wieczorem z niemieckim kolegą do hotelu, ale zabłądziliście. Kolega proponuje iść przez centrum miasta. Ty masz inne zdanie:
· zaproponuj, żebyście wzięli taksówkę,
· spróbuj go przekonać, że spacer wieczorny przez Hamburg może być za długi i niebezpieczny,
· powiedz, że macie mało czasu i opiekunowie będą się martwić.
( rozmowę rozpoczyna egzaminator)


ZESTAW 13

D. Zadanie 1 ODGRYWANIE RÓL

Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje druga rolę.

A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek

Dzwonisz do znajomego do Wiednia. Poinformuj go:
· ze go odwiedzisz, ponieważ będziesz tam na wycieczce,
· o terminie wycieczki,
· o tym, co będziesz zwiedzać.
( rozmowę rozpoczyna uczeń)

B. Relacjonowanie

Jesteś u kolegi w Monachium. Kolega przygotowuje właśnie swoje przyjęcie urodzinowe. Opowiedz mu o swoich osiemnastych urodzinach:
· jak się do nich przygotowywałeś/aś,
· kto był na przyjęciu,
· jak udała się impreza.
( rozmowę rozpoczyna egzaminator)


C. Negocjowanie

Jesteś na kursie językowym w Dreźnie. Grupa wybiera się na koncert muzyki współczesnej, której nie lubisz.
· nie zgódź się na to wyjście,
· zaproponuj, żeby część grupy mogła inaczej spędzić czas,
· przekonaj kierownika kursu, że poradzicie sobie bez niego.
( rozmowę rozpoczyna egzaminator)


ZESTAW 14

Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL

Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje druga rolę.

A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Jesteś na wycieczce w Berlinie. Zapytaj niemieckiego przewodnika o:
· program na dzisiejszy dzień,
· możliwość pójścia na koncert,
· dojazd do miejsca koncertu.
( rozmowę rozpoczyna uczeń)

B. Relacjonowanie

Jesteś u znajomych w Dortmundzie. Wybieracie się do teatru. Opowiedz im o swojej ostatniej wizycie w teatrze w Radomiu.
· powiedz, kiedy miała miejsce ta wizyta,
· jaką sztukę oglądałeś/aś,
· jak podobała ci się gra aktorów.
( rozmowę rozpoczyna uczeń)

C. Negocjowanie

Jesteś na kursie językowym w Niemczech. Mieszkasz u znajomych, którzy nie zgadzają się na to, abyś urządziła u nich spotkanie ze znajomymi z kursu.
· przekonaj ich, żeby zmienili zdanie,
· uzasadnij, dlaczego nie powinni się obawiać wizyty twoich znajomych,
· zaproponuj rozwiązanie problemu.
( rozmowę rozpoczyna egzaminator )


ZESTAW 15

Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL

Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje druga rolę.

A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek

Jesteś z rodzicami na wczasach w Niemczech.
Źle się poczułeś/aś i poszedłeś/ poszłaś do lekarza. Lekarz zbadał cię i przepisał lekarstwa. Zapytaj go o:
· zażywanie leków,
· konieczność leżenia w łóżku,
· ewentualną wizytę kontrolną.
( rozmowę rozpoczyna uczeń)

B. Relacjonowanie

Twoja rodzina otrzymała nowe mieszkanie. Dzwonisz do kolegi do Wiednia. Opowiedz mu:
· kiedy się przeprowadziliście,
· jakie meble wstawiłeś/aś,
· kto pomógł ci w urządzeniu pokoju.
( rozmowę rozpoczyna egzaminator)

C. Negocjowanie

Jesteś u kolegi w Monachium. Robicie razem zakupy w sklepie. On proponuje zakup coli w plastikowych butelkach.
· przekonaj go, że plastikowe opakowania zanieczyszczają środowisko,
· namów go do zakupu coli w szklanych butelkach,
· zapewnij go, że pomożesz mu nieść zakupy.
( rozmowę rozpoczyna egzaminator )


ZESTAW 16

E. Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL

Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje druga rolę.

A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek

Jesteś z przyjaciółmi w Magdeburgu. Chcecie się tam wybrać do kina. Dzwonisz do kina. Zapytaj o:
· repertuar filmowy,
· godziny seansów filmowych,
· cenę biletów.
( rozmowę rozpoczyna uczeń )

B. Relacjonowanie

W czasie wakacji wyjechałeś/aś do Niemiec, gdzie poznałeś/aś młodego Austriaka. Waszym wspólnym hobby jest turystyka. Poinformuj go:
· jakie miasta już zwiedziłeś/aś w Niemczech,
· jakie miasto zrobiło na tobie największe wrażenie i dlaczego,
· powiedz, że jeszcze nigdy nie byłeś/aś w Austrii.
( rozmowę rozpoczyna egzaminator )

C. Negocjowanie

Jesteś na kursie językowym w Niemczech. Kolega proponuje ci wspólne spędzenie weekendu. Chciałby pojechać w Alpy.
· ty zaproponuj pozostanie w internacie,
· powiedz, że twoja propozycja jest lepsza, ponieważ za 4 dni piszecie test z języka niemieckiego i powinniście się dobrze przygotować,
· odrzuć argument kolegi i zapewnij go, że będzie się cieszył, jeśli otrzyma dobrą ocenę.
( rozmowę rozpoczyna egzaminator )


ZESTAW 17

Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL

Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje druga rolę.

A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek

Dzwonisz do znajomego z Berlina, który niedawno kupił sobie mieszkanie. Zapytaj o:
· położenie mieszkania,
· jego wielkość,
· wysokość opłat.
( rozmowę rozpoczyna uczeń )

B. Relacjonowanie

Przyjechałeś/aś do znajomych do Wiednia. Opowiedz im:
· czym przyjechałeś/aś,
· jak długo trwała podróż,
· z kim podróżowałeś/aś.
( rozmowę rozpoczyna egzaminator )

C. Negocjowanie

Jesteś na kursie językowym w Hamburgu. Prowadzący kurs proponuje twojej grupie wyjście do muzeum:
· spróbuj namówić go na pójście do dyskoteki,
· podaj argument przemawiający za pójściem do dyskoteki,
· zapewnij go, że do muzeum pójdziecie innym razem.
( rozmowę rozpoczyna egzaminator )


ZESTAW 18

Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL

Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.

A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek

Jesteś w Niemczech. Wybierasz się w podróż do Austrii. Poinformuj kolegę,
u którego mieszkałeś przez ostatnie 2 tygodnie:
· czym jedziesz do Austrii,
· w jakim celu chcesz tam jechać,
· co chciałbyś/aś tam zwiedzić.
( rozmowę rozpoczyna egzaminator )

B. Relacjonowanie

Podczas pobytu w Berlinie zwiedziłeś/aś Pergamon – Museum. Opisz swoim berlińskim znajomym, u których mieszkasz:
· czym dojechałeś/aś do muzeum,
· gdzie zakupiłeś/aś bilety wstępu,
· co zrobiło na tobie największe wrażenie.
( rozmowę rozpoczyna egzaminator )

C. Negocjowanie

Mieszkasz u znajomych w Niemczech. Chcesz jechać z przyjaciółmi na koncert Stinga. Znajomi chcą, abyś wrócił/a przed północą.
· przekonaj ich, żeby pozwolili ci zostać trochę dłużej.
· uspokój ich, że twój powrót będzie bezpieczny,
· ustal z nimi inną godzinę powrotu.
( rozmowę rozpoczyna egzaminator )


ZESTAW 19

Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL


Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.

A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek

Jesteś w bibliotece w Berlinie. Chcesz wypożyczyć jakąś interesującą książkę.
· poinformuj bibliotekarkę, że interesują cię książki przygodowe, zapytaj gdzie one się znajdują,
· zapytaj, co by ci poleciła interesującego do czytania,
· dowiedz się, po jakim czasie musisz zwrócić książkę do biblioteki.
( rozmowę rozpoczyna uczeń )

B. Relacjonowanie

W czasie ferii zimowych spędziłeś/aś tydzień w Austrii.
Opowiedz znajomemu z Niemiec:
· co zwiedziłeś/aś,
· kogo poznałeś/aś,
· kiedy wróciłeś/aś do Polski.
( rozmowę rozpoczyna egzaminator )



C. Negocjowanie

Jesteś u austriackiego kolegi w Wiedniu. On proponuje ci wyjście po południu do kina.
· odrzuć jego propozycję i powiedz dlaczego,
· zaproponuj inną formę spędzania wolnego czasu,
· przekonaj go, że twoja propozycja jest ciekawsza.
( rozmowę rozpoczyna egzaminator )



ZESTAW 20

Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL


Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.

A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek.

Odwiedziłeś/aś kolegę w Berlinie . On był wczoraj w teatrze. Ty masz podobne zaionteresowania. Zapytaj go:

• kto jest reżyserem sztuki teatralnej
• jacy znani aktorzy grają w tej sztuce
• ile kosztuje bilet
( rozmowę rozpoczyna uczeń )

B. Relacjonowanie

Podczas pobytu w Kolonii często chodziłeś/aś na basen. Opowiedz swoim niemieckim znajomym:
• jaką najkrótszą drogą chodziłeś/aś na basen
• kogo tam poznałeś/aś
• ile godzin tam spędzałeś/aś
( rozmowę rozpoczyna egzaminator)

C. Negocjowanie

Jesteś na obozie w Heidelbergu. Dzielisz pokój z kolegą z Drezna. On zbyt często przyjmuje gości w późnych godzinach wieczornych.

• powiedz mu, że ci się to nie podoba
• nie zgódź się z jego argumentami
• uzgodnij godzinę wyjścia gości.
( rozmowę rozpoczyna uczeń )




OPRACOWAŁA: Edyta Durazińska - Bajon

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie