Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zacznijmy racjonalnie dbać o środowisko naturalne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1656 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Rozwój gospodarczy, wzrost produkcji i zwiększone zużycie dóbr materialnych obciążają środowisko naturalne zwiększającą się masą odpadów komunalnych. Problem ten rośnie z roku na rok.

Już dzisiaj widzimy powszechne zaśmiecenie krajobrazu - w miastach, na wsi, w lesie, wszędzie. Przeciętna polska rodzina wytwarza około tony śmieci rocznie. Co z nimi począć? Składować a może spalać? Wysypiska szybko się zapełniają i zajmują coraz większą powierzchnię oraz powodują problemy sanitarne. Spalanie jest kosztowne i jeszcze bardziej niebezpieczne. Podczas spalania powstają związki chemiczne uważane za największe trucizny na ziemi. Dodatkowo bezpowrotnie zostają zniszczone cenne surowce, które można ponownie wykorzystać.
Recykling opakowań to najlepsza forma ich zagospodarowania. Dlatego wielkiego znaczenia nabiera segregacja odpadów, będąca warunkiem wstępnym ich ponownego wykorzystania. Efektywność tej metody uzależniona jest od łatwej i szybkiej identyfikacji materiałowej zużytych opakowań i przestrzegania zasad segregacji.
Zgodnie z rozporządzeniem MINISTRA ŚRODOWISKA z dnia 4 czerwca 2003 r. w sprawie oznaczania opakowań (Dz. U. Nr 105, poz. 994) określone zostały rodzaje opakowań oraz wzory tych oznaczeń ułatwiające identyfikację materiału, z którego jest wykonane opakowanie. Znając je każdy z nas może łatwo zorientować się, czy wyrzuca coś co nadaje się do recyklingu materiałowego.
Musimy też pamiętać o jednym z konstytucyjnych zapisów, który przyznaje społeczeństwu prawo do życia w czystym środowisku naturalnym, przypominając jednocześnie o obywatelskim obowiązku ochrony matki natury. Wychodząc naprzeciw zmianom wynikającym z warunków przyjęcia Polski do Unii Europejskiej niezbędne jest podnoszenie świadomości ekologicznej naszego społeczeństwa. W dziedzinie ochrony środowiska do standardów unijnych nam daleko, dlatego wpajanie zasad ochrony środowiska musi rozpocząć się bardzo wcześnie – od najmłodszych klas szkoły podstawowej. Jednym z działań wdrażających strategię zapobiegania powstawaniu odpadów są coroczne akcje „Sprzątanie Świata”. Ostatnia, 10 akcja, odbyła się pod hasłem „Zielony świat - zielony dom - zielony punkt”. Hasło to wskazuje na konieczność powiązania naszych codziennych zachowań w kształtowaniu obrazu całego świata. Każdy „zielony punkt” to nawet najmniejsza czynność podejmowana ze świadomością przyjaznych środowisku skutków, która może służyć budowaniu „zielonego świata”. W tym „zielonym świecie” będą „zielone domy”, czyli takie, w którym oszczędza się energię, zmniejsza ilość opakowań, segreguje śmieci.
Propagowanie nowego, ekologicznego stylu życia powinno być powinnością obywatelską. Zachęcajmy młodzież i jej rodziców do większej aktywności. Niech zaczną przeglądać składziki, piwnice czy przydomowe śmietniki. Warto opróżnić je ze zbędnych i zalegających butelek i słoików, puszek aluminiowych, gazet itp. Posegregujmy niepotrzebne przedmioty i odpady i włączmy się z naszymi dziećmi do akcji selektywnej zbiórki materiałowej. Zróbmy coś w swoim najbliższym otoczeniu i dla swojego środowiska. Nie czekajmy, aż przed naszym nosem ktoś zrobi coś za nas lub dla nas. Pieniędzy zapewne dzieci za odpady wiele nie dostaną, ale wychowawczy, proekologiczny proces kształtowania nowych nawyków wyjdzie z pożytkiem dla nas wszystkich. To ich świadomość zadecyduje o tym, czy w przyszłości problem zanieczyszczeń będzie malał.
Wychodząc naprzeciw potrzebie podnoszenia świadomości ekologicznej wśród młodzieży, zaproponowałam dla potrzeb lokalnego środowiska program edukacyjno - wychowawczy pod nazwą „Puszki zbieramy – Kruszyn sprzątamy”. Jest on kontynuacją akcji pozyskiwania opakowań aluminiowych rozpoczętej w roku szkolnym 2002/2003 przy okazji tygodnia ekologicznego, który przebiegał pod hasłem „Dobre rady na odpady”. Młodzież Szkoły Podstawowej w Kruszynie zebrała wówczas 90 kg tego cennego surowca.

Dlaczego właśnie puszka aluminiowa? Puszka aluminiowa jest opakowaniem atrakcyjnym, łatwym do odzysku i popularnym wśród młodzieży. Jest więc znakomitym elementem edukacji ekologicznej. Po raz pierwszy trafiła na rynek w 1960 roku. Wtedy nikt nie przypuszczał, że stanie się ona tak popularna, a zarazem tak uciążliwa dla środowiska. Miłośników puszkowych napojów przybywa, nie pamiętają oni jednak lub też nie wiedzą, że zużyta puszka aluminiowa jest cennym surowcem. Porzucona potrafi przeleżeć w ziemi 10000 lat. Przy dobrze zorganizowanym odzysku wszystkie wyprodukowane puszki mogą być ponownie przetworzone. Ten cykl może być powtarzany w nieskończoność, a aluminium nie straci przy tym swoich właściwości mechanicznych. Aluminium odzyskane w procesie recyklingu jest takie same jak aluminium otrzymane z boksytu.
Czy warto zbierać puszki? Zanim powiemy tak, przeanalizujmy korzyści ekologiczne i ekonomiczne recyklingu aluminium..
Do oczywistych zalet ekologicznych zaliczyć należy zmniejszenie ilości odpadów wywożonych na wysypiska śmieci. Jednak jeśli prześledzimy proces wytwarzania aluminium z boksytu (rudy aluminium), to zauważymy, że aby otrzymać 1 kg tego metalu potrzeba 20 kWh energii elektrycznej co stanowi 25% udziału energii w kosztach produkcji. Dodatkowo proces technologiczny otrzymywania aluminium metodą elektrolizy powoduje emisję silnie toksycznych związków fluoru doprowadzając do zanieczyszczenie powietrza, wód, gleby. Ma wpływ na zdrowie ludzi i zwierząt. Produkując zaś aluminium ze złomu, możemy zaoszczędzić ok. 95% energii elektrycznej, obniżyć emisję substancji chemicznych o ok. 95% i zmniejszyć zanieczyszczenie wody o 97%.
Do korzyści ekonomicznych należy zaliczyć pobudzanie aktywności gospodarczej w branży odpadowej, zwiększenie zatrudnienie w punktach skupu, w odlewniach aluminium i hutach, zwiększanie zysków dla zbieraczy i przedsiębiorstw zajmujących się zagospodarowywaniem surowców wtórnych, zmniejszenie kosztów produkcji aluminium o 60% w porównaniu z produkcją aluminium z rudy oraz oszczędność surowca. Przetwarzając 1 tonę złomu oszczędzamy 4 tony rudy.
Wyliczając liczne zalety pozyskiwania złomu aluminiowego możemy stwierdzić, że recykling puszek aluminiowych jest doskonałą okazją do budzenia ekologicznych zainteresowań społeczeństwa, wyrabiania postaw moralnych, poczucia estetyki oraz uczenia gospodarności i oszczędności.

Anna Kacprzak

Literatura:
- Siemiński M., Aluminium w naszym środowisku, nieszczęście czy dobrodziejstwo, „Ekologia i zdrowie” Nr. 1-2 (46-47) 1995.
- Recykling odpadów aluminiowych, Aura 12/1995.
- Pozwól puszkom żyć od nowa, Fundacja na rzecz Odzysku Opakowań Aluminiowych, Warszawa.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie