Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Użyteczne odpady

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1356 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Spotkania ekologiczne prowadzone przez uczniów dla uczniów w ramach projektu: "Użyteczne odpady"

Temat: "Użyteczne odpady"

Cel ogólny:
- kształtowanie świadomości ekologicznej uczniów
- lekcja prowadzona przez uczniów dla uczniów w ramach realizacji zadań w projekcie: "Użyteczne odpady".
- uświadomienie uczniom jak dużym problemem są odpady, zwłaszcza jeśli się z nimi niewłaściwie postępuje.

Wiadomości:

  • rozpoznawanie źródeł zanieczyszczeń w środowisku
  • różnorodność odpadów i różny stopień ich szkodliwości dla człowieka
  • zdobycie przez uczniów informacji o możliwościach powtórnego wykorzystania śmieci

    Umiejętności:

  • ćwiczenie umiejętności sortowania śmieci
  • dostrzeganie ujemnego wpływu człowieka na najbliższe środowisko
  • ćwiczenie zdolności manualnych uczniów

    Postawy:

  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska
  • kształtowanie aktywnej postawy w działaniach na rzecz ochrony środowiska
  • przeświadczenie o pozytywnych dla środowiska skutkach własnego działania

    Metody: prezentacja plakatów dotyczących sortowania śmieci, dyskusja, gra dydaktyczna - giełda pomysłów, pogadanka.

    Środki dydaktyczne: plakat, ankieta, opakowania, worki do sortowania śmieci, karteczki,

    Przebieg lekcji:

    Faza wprowadzająca

    1. Czynności organizacyjno -porządkowe: podział uczniów na cztery grupy ćwiczeniowe.

    Faza wykonawcza (problemowa)

    1. Uświadomienie uczniom skali zjawiska śmieci i odpadów oraz ich składowania.

    2. Pytanie do uczniów:, jakie rodzaje śmieci możemy wyróżnić?
    (Uczniowie wypisują rodzaje śmieci na karteczkach)
    Podział śmieci występujących na wysypisku na grupy:
    - papier, szkło, tworzywa sztuczne, złom, odpady niebezpieczne, guma, odpadki organiczne itp.

    3. Pytanie dla uczniów : skąd się biorą śmieci?
    (Pogadanka kierowana przez prowadzących uczniów)

    4.Dokąd trafiają nasze śmieci?
    (Na wysypisko śmieci w Nieżurawie).

    5. Główne pytania inicjujące giełdę pomysłów:

  • Czy wszystkie śmieci musiały trafić na wysypisko?
  • W jaki sposób ograniczyć ilość śmieci na wysypisku?
  • Szukamy rady na odpady.
    (Uczniowie w grupach zapisują swoje propozycje.
    Przykładowe pomysły uczniów:
    - przetwarzanie odpadów organicznych na kompost,
    - segregowanie śmieci w gospodarstwach domowych w celu recyklingu,
    - ograniczenie produktów jednorazowych oraz nadmiernie opakowanych,
    - unikanie zbędnych opakowań,
    - korzystanie z produktów w opakowaniach ekologicznych
    - wtórne wykorzystanie opakowań,
    - spalanie śmieci w specjalnych spalarniach w celu uzyskania energii,
    - dokonywanie rozsądnych zakupów)

    6. Uczniowie odczytują swoje propozycje.

    7. Co to jest sortowanie śmieci?

    8. Do jakich pojemników wrzucamy nasze śmieci?
    (uczniowie wymieniają kolory pojemników do sortowania znajdujące się w naszym mieście)

    Uczniowie prowadzący zajęcia demonstrują plakat z kolorami pojemników do sortowania, oraz ze sposobem sortowania śmieci.

    Faza twórcza (praktyczna

    1. Ćwiczenie polegające na posegregowaniu do właściwych pojemników przygotowanych i zebranych wcześniej opakowań i odpadów.
    Uczniowie prowadzący zajęcia mają przygotowane cztery pojemniki do sortowania śmieci w następujących kolorach:

  • Czerwony - szkło,
  • Niebieski - papier,
  • Zielony - puszki, plastik,
  • Czarny - pozostałe śmieci niepodlegające sortowaniu.
    Wcześniej przygotowane śmieci prowadzący zajęcia rozsypują na podłodze. Każda grupa typuje swojego przedstawiciela do dokonania segregacji odpadów. Każdy z czterech uczniów otrzymuje jeden kolor pojemnika i ma za zadanie włożenie wszystkich rozsypanych śmieci z podłogi do swojego pojemnika, zgodnie z zasadami sortowania śmieci w naszym mieście. Np.uczeń z grupy I sortuje do pojemnika zielonego, z grupy II do pojemnika czerwonego..itp.

    Faza podsumowująca
    1. Ankieta -diagnoza wstępna w związku z projektem: "Użyteczne odpady".
    2. Zadanie pracy domowej: podaj przykłady powtórnego wykorzystania odpadów, takich jak butelki ze szkła, makulatura, metalowe puszki.
    3. Pomogę rodzicom wyrzucać i sortować domowe śmieci.

    Zadania dla uczniów prowadzących zajęcia w ramach spotkań ekologicznych:

  • Grupa składa się z czterech osób. Uczniowie dobierają się sami.
  • Uczniowie poszerzają swoją wiedzę na temat odpadów w następujący sposób:
    - uczestniczą w zajęciach koła przyrodniczego,
    - czytają na temat odpadów w następujących książkach: "Zielony poradnik młodego konsumenta", "Jak ocalić planetę", "Odpady", "Lekcja selekcja".
  • Przygotowują materiały potrzebne do przeprowadzenia zajęć:
    - Plakat z pojemnikami do sortowania śmieci.
    - Pojemniki lub worki do sortowania w czterech kolorach: czerwony, zielony, niebieski, czarny.
    - Bogaty asortyment śmieci - opakowań.
    - Karteczki dla grup.
    - Ksero ankiety do przeprowadzenia w klasach IV - VI.
    - Rebus na temat odpadów lub prosta krzyżówka do przeprowadzenia w klasach I - IIII i przedszkolach.
  • Odpowiadają na pytania ankiety, którą mają w czasie spotkań ekologicznych przeprowadzać z uczniami.
  • Przygotowują się do przeprowadzenia zajęć.
  • Prezentują swoje przygotowanie nauczycielowi opiekunowi, oraz kolegom w ramach spotkania koła przyrodniczego.
  • Przeprowadzają pierwsze zajęcia pod okiem nauczyciela opiekuna.

    Bożena Spica
    Szkoła Podstawowa nr 1 w Czersku

  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie